2020 Motogp 1. – bukások és költségek
2020 Motogp 1. – bukások és költségek
Szerző: Király László Gp-king
Ismerjük a mondást, amely szerint két fajta motoros létezik, az egyik, aki bukott már kétkerekűjével, a másik, aki bukni fog. Fokozottan igaz ez a megállapítás a versenysportban, így a Motogp-ben is.
De mennyibe kerül kerül a Motogp-zés, és mennyibe kerül egy bukás? Nézzük meg az árakat, hogy képben legyünk, mennyit kell költenünk, ha majd valamelyikünkre rászakad egy euro Lottó főnyeremény.
A Honda satellite csapata az LCR 2 millió- eurót fizet a HRC-nek a kettő darab verseny motorért, amellyel Cal Crutchlow pályára lép. Az összeg egyfajta bérleti díjként értendő, benne van a HRC mérnökök rendelkezésre állása, a szofveres frissítések, és az esetleg a gyári csapat által átadott egyéb fejlesztések. Az összeg nem tartalmazza a kopó-forgó alkatrészeket és a bukás esetén megsérült elemeket. Az RCV213V –as kódjelű Honda motorblokkja 200.000.- - 250.000.- eurót kostál.
A Factory Repsol versenygép még drágább, versenyzőnként 3 millió euro a motorok alap költségvetése. A különbség nyilvánvalóan a fejlesztő munkából fakad.
Az elektronika kábelköteggel és a nagyjából 30 féle szenzorral 100.000.- euro, 1.000.- euro alatt nincs cserélhető szenzor.
A lassulás sincs ingyen, bár a fékrendszerek esetén a FIM ( Nemzetközi Motorkerékpár Szövetség ) bevezetett egy fizetési sapkát, az árak tehát nem lőhetnek ki a holdig. Az első kereket lassító alap csomag 70.000.- euróba kerül, és 3 pár alsó munkahengert, 3 főfékhengert tartalmaz, 10 db szénszál féktárcsát és 28 pár fékbetétet tartalmaz. Ha a csapat elkevesel valamelyik összetevőből, darabonként megveheti azt.
A Motogp versenyzés költségei itt persze még nem érnek véget. A gumizás őrületes összeget emészt fel, így a Michelin minden egyes futamon 1.2 millió eurót kénytelen elkölteni, ha meg akarja tartani királyi beszállítói pozícióját. ( A Moto2-ben a Dunlop a kizárólagos beszállító ). A francia gumióriás által nyújtott szolgáltatás magában foglalja a szerelést és a mérnöki tanácsadást is.
A pénz eltapsolásának sorában a csapat utaztatása következik, ami átlagban 1200eurót jelent személyenként. 30 fővel számolva a 19 futamos szezonban éves szinten ez 700.000.- eurót felemésztő összeg. A csapatok vendégeinek igényes kiszolgálására hívatott hospitality-k üzemeltetése éves szinten 600.000.- euróba kerül.
A fenti kötségeken felül a bukás sem olcsó mulatság a Motogp kategóriában, az utcai motoroknál és a pályanapokon “megszokott” 2.000-3.000 eurós költségű perec a király kategóriában nem létezik. A minimum összeg 15.000 eurótól indul és nem ritkán eléri a 100.000.- eurót.
A kisebb low-side bukások esetén a szénszál idomok, kormányok lábtarók sérülhetnek, ezekből bőven van tartalék. A Marchesini magnesium kerekekből is van utánpótlás, ezekből egy pár 4000 euróba kerül. Nagyobb bukások sorozata nehéz helyzetbe hozhatja a csapatokat. Az LCR Hondánál 5 db hűtő van polcon a csapatnál, sérülés esetén darabja 10.000 eurót kóstál. Szintén 5 db üzemanyag tank és 5 komplett kipudogó rendszer utazik a csapattal.
A motorblokkon felül a csapat számára 90%-ban rendelkezésre állnak az alkatrészek a versenymotor talpra állításához, de ha valamelyik fődarab, mondjuk egy lengővilla sérül, annak lleszállítása 4-6 hét.
Ja kérem, ez prototype racing, egyedileg épített száguldó laborokkal, nem holmi production racing, sorozat gyártott utcai gépekkel…
#motogp #moremoney #nomoneynoparts #gpking
Forrás: boxrepsol