2019 Motogp 19. Valencia - összefoglaló
2019 Motogp 19. Valencia - összefoglaló
Szerző: Király László GP-King
2019.10.20.
A 2019-es szezon záró futam a hagyományoknak megfelelően Valencia. Pár év kihagyás után idén újra test közelből élvezhettem a legendás verseny helyszín hangulatát, illetve élvezhettem volna, ha az novemberim időjárás nem gorombáskodott volna a padock népével. Mikor csütörtök délután a pályára értünk, az Avintia Ducati hospitality már romokban állt, tetejét leszaggatta a viharos szél. A csapat egész technikai személyzete a helyreállításon dolgozott, Ruben Xaus csapatfőnök vezetésével. A beavatkozás mérsékelt sikerrel végződött, a versenyistálló vendégeinek menedéket adó óriási kamion sátor veszített jó kettő métert a magasságából, így a felső szint majdnem az egész hétvégén használhatatlan volt.
Avintia hospitality tető és homlokzat nélkül…
A viharos szél mellé hűvös idő is párosult, két hete Malajziában még a saját levükben puhára főtt versenyzők egész hétvégén téli sapkákban és pufi dzsekikben próbálta átvészelni a szokatlan körülményeket. Délutánonként kissé ígéretesebbek voltak a hőmérsékleti értékek, de vasárnapra felhők érkeztek, így az erőtlen késő őszi napsütésnek sem volt esélye, hogy segítsen a versenyzőknek a pályán történő gyors, de biztonságos körülmények kialakulásában. A hideg aszfalt gazdagon szedte áldozatait, a Moto3-as futam kétszer is káoszba fulladt. A délutáni Motogp versenyre is csak 16 celsius fokra tudott „felmelegedni” az aszfalt, ez közel sem ideális hőfok a 250-280 lóerős Gp motorok számára. Mint tudjuk, a versenynaptár örömünkre, ( és a versenyzők bánatára) folyamatosan bővül, Schwantzék idejében még 14 futamot kellett teljesíteni a versenyzőknek, most 19-nél tartunk, jövőre a Kimi-ring is csatlakozik, 20 verseny kerül megrendezésre. 2022-re 22 futam a végcél, ebben talán mátr magyar helyszínnek is jut majd hely.
Az ausztrál GP Fp1-es szabadedzésén Miguel Oliverát fújta le a pályáról a viharos szél 300 km/h-s sebességnél, és hasonló körülmény áldozata lett Alex Marquez a vasárnapi Moto2-es futamon. Amire tehát a Dornának figyelnie kellene, hogy a verseny helyszíneket összehangolja az ott a futam időpontjában várható időjárással, még akkor is, ha a spanyol vezetés és közönség által imádott valenciai pálya elveszíti is záró futam státuszát. Csodálkoznék, ha a vezető pilótákból álló safety commission véleménye eltérne ettől.
Pár éve még a tengeri fürdőzés és a pólós+pulcsis szelfi vadászat is működött, most a későbbre csúsztatott időpont miatt sokszor a kabát+pulcsi kombó is kevésnek bizonyult.
A hétvége egyik szenzációja valójában már csütörtök délután elérte a nagyérdeműt, Jorge Lorenzo Carmelo Espeleta Dorna vezérrel az oldalán egy extra sajtótájékoztatón jelentette be visszavonulását az aktív versenyzéstől… bummm… a Gp padock szinte felrobbant a váratlan hír bejelentésétől. A méhkas felbolydult, a laza hétvégére számító újságírók klaviatúrái csak úgy füstöltek a derült égből lecsapó hír hallatán. A szakma krémje kisebb csoportokba gyűlve kezdte találgatni a váratlanul felszabaduló Repsol Honda ülés jövő évi lehetséges várományosát. Zarco? Crutchlow? Nakagami? … azután kósza hírek alapján Alex Marquez. Ezek voltak az opciók…. Jorge döntése bár meglepő volt, számomra teljesen elfogadható. Assen-i gerinc sérülése okán Jorge szembe találta magát azzal a démonnal, amelyet lelkében mélyre elásva minden versenyző ismer, csak mindegyikük úgy gondolja, hogy soha nem kell majd találkoznia vele. Egy bukás okozta, bénulással, vagy akár halálos végkimenetellel végződő bukás lehetőségével. Jorget-t talán pár Nm-nyi erőhatás választotta el attól, hogy a legendás Yamaha versenyző Wayne Rainey sorsára jusson. A pályán is így gondoltam már, a Jorge kamionja mellett készült videót itt nézhetitek meg:
Mindenesetre köszönet a sok élményért, csatáért és izgalomért, amit a mallorca-i versenyzőnek köszönhetünk.
Bár a kezdődő spanyolnátha okán kissé szétesett fejemet nézve úgy tűnhet én voltam rosszabb állapotban, de Jorge az, akinek súlyos sérülése egy világbajnoki karriert szakított meg sajnálatosan.
Az izgalmas előjáték után pénteken végre elindult az, amiért mindannyian Valenciába látogattunk, a versenyzők végre pályára léptek. Az aktuális izgalom felelős szerepét Valentino Rossi vállalta magára két nagy pereccel borzolta a citromsárga rajongó tábor idegeit a legenda.
Miközben Valentino Dainese bőrruhájának tűrőképességét tesztelte, a többi Yamahás, Fabio Quartararo vezérletével hozta a mostanában megszokott teljesítményt. Pénteken három Yamaha is befért az első ötbe, Fabio és Maverick lendülete pedig szombaton is kitartott. A rajtrács a következő képpen alakult:
Fabio Quartararo 2. Marc Marquez 3. Jack Miller 4. Meverick Vinales 5. Franco Morbidelli 6. Andrea Dovizioso
A verseny azután mérsékelt izgalmakat hozott, a fagyoskodó közönség és a versenyzők is szerettek volna gyorsan túljutni az évadzárón…
1. Marc Marquez Repsol Honda Team: Csapni való rajt, „eltűnt az erő” a Repsolos motorból a rajt pillanatában, legalábbis erről panaszkodott Marc Santi Hernandez főmérnöknek a parc fermében. Nagy dráma persze nem történt, a második kör első kanyarjában Marquez Alex Rins-t és Andrea Doviziosot egyszerre vette le féktávon, mi ez, ha nem fölény. Miller mögött sem töltött hosszú időt a bajnok, Quartararo motorozását annál tovább tanulmányozta. Amint a szélárnyék okán hátsó gumija kezdett elmelegedni, átlépte Fabio-t és magabiztosan tartotta a 1.5 másodperces előnyt. Újabb mestermunka. Valójában ebben az esztendőben olyan magasan volt a mezőny felett a spanyol, hogy elcsépeltünk már minden pozitív jelzőt… a fenomén jószerével egyedül, behúzta a csapat bajnoki címet is és 420 pontot szerezve a 19 futamos bajnokságban egy újabb rekordot mondhat magáénak. Az idei produkció káprázatos volt, köszönjük az előadást.
A hétfőn bejelentett Honda bónuszról se feledkezzünk meg, a 2020-as szezonra Alex Marquez foglalja el a másik Repsol Honda ülést… a HRC döntéséről (és sok minden másról) szóló videómat az alábbi linken nézheti meg, aki még nem látta:
2. Fabio Quartararo: Petronas Yamaha Srt.: Fantasztikus Fabio egy esztendővel ezelőtt a tizenhatodik leggyorsabb köridővel kezdte meg Motogp pályafutását a Valenciai teszten. Most második helyen ért célba a futamon, ilyen erős Motogp pályakezdést eddig csak valentino Rossitól és Marc Marqueztől láthattunk a modern kori király kategóriában. Az újabb pol pozíciót higgadt okos versenyzés követte, pedig a körülmények távolról sem voltak ideálisak a vasárnapi futamon. Hogy mennyire így volt, mi sem példázza jobban, mint az első futamát teljesítő Ktm versenyző Iker Lecuona számára megfogalmazott csapat utasítás: „Iker.. első futamod, ha utolsónak érsz célba, az is tökéletes. Nem kell sietni, szépen alssan gyűjts tapasztalatokat, a lényeg hogy befejezd a versenyt. Ja, ha lassan mész, nem melegszik fel a gumi, úgyhogy a legjobb lesz, ha úgy mégy, ahogyan akarsz.” Tökéletes haditerv ugye? Az év újonca Fabio nem szorult semmilyen jó tanácsra, és bár Marc Marquezzel nem tudta felvenni a versenyt, megmutatta, hogy komolyan kell vele számolni a 2020-as szezonban.
3. Jack Miller Pramac racing: A tökös ausztrál beérett. Hol van már az osztrák Gp-n Lorenzo menedzserének a Ducati tájékán való érdeklődésétől beijedt és elbizonytalanodott versenyző? Mekkorát fordult a világ a Bolognai gyár háza táján Petrucci mugello-i győzelme óta? Óriási az előre lépés, Jack nemcsak a pályán kívül, de a futamokon is felnőtt érett versenyzőként viselkedik, na jó, a sikeres futam után jöhet egy őrült stopi a boxutcában, de a verseny közben képes az ausztrál önmérsékletet tanúsítani, beosztani a gumik kopását. Így sikerülhetett a Ducati első számú versenyzőjét, Andrea Doviziosot is maga mögött tartani. Le a kalappal…
4. Andrea Dovizioso Ducati Team: Davide Tardozzi csapat manager a futam után úgy nyilatkozott, meggyőződése volt, hogy Andrea behúzza a dobogós helyezést. Öröm az ürömben, hogy ebben egy másik Ducatis pilóta akadályozta meg, aki csendben jegyzem meg akár át is veheti a stafétát, ha a 34. éves veterán visszavonul az aktív versenyzéstől. Andrea a 2019-es szezonban a sokkal strapabíróbb gumiknak köszönhetően sokat veszített szaktudásából fakadó előnyéből. Dovi a gumi kopás menedzselésének nagymestere, a mezőnyben egyedülállóan sokáig képes életben tartani a a ragadós Michelineket. Ez a képesség 2019-ben kisebb jelentőséggel bírt, a már tesztelt 2020-as gumik a tesztek alapján még tovább bírják, így az olasz különleges képessége tovább veszíthet értékéből. Ez a dobogós helyezés ezen a hétvégén nem jött össze.
5. Alex Rins Team Suzuki Ecstar: Alex a 8. rajtkockából mutatott be tőle szokatlan villám rajtot, de sorozatos pozícióváltások után végül újra egy Ducati mögött találta magát. Ez a hely távolról sem ideális a vörösökkel szemben tetemes lóerő hátránnyal küzdő hammamatsu-i technika számára. Alex és a Joan Mír a Yamahásokkal együtt tovább reménykedhet abban, hogy a két sornégyessel rajthoz álló gyártmány mérnökei + lóerőket lesznek képesek beleszuszakolni a 2020-as versenygépeikbe. Ennek hiányában jövőre is marad a szélmalomharc, a V4-es lóerő gyárakkal szemben.
6. Maverick Vinales Monster Energy Yamaha Motogp: Maverick újra a legerősebb verseny szimulációs időket produkálta pénteken és szombaton, úgy tűnt, hogy a sepang-i diadalmenet tovább folytatódhat. Nem így történt. A már megszokott rejtélyes módon, vasárnapra megszűnt a tapadás a gyári Yamahák hátsó kerekén, Vinales mellett Valentino Rossi is hasonló jelenségre panaszkodott. Nem lehet elmondani, mennyire fárasztó már a rajongók számára a gyári Yamaha csapat bénázását újra és újra átélni, érdekes módon Fabio Quartararo és a satellit Yamaha mérnökei a gyári alakulattal szemben vasárnap és ünnepnapokon is képesek munkára bírni a hangvillás technikát. Mindemellett Maverick példamutatóan erős második félévet produkált és Dovizioso mögött megszerezte a bajnokság harmadik helyezését. Több lóerő és sokkal kiegyensúlyozottabb csapatmunkára lesz szüksége a gyári Yamahának és versenyzőinek, ha a márkához méltó eredményt akarnak elérni a 2020-as idényben.
A záró futam beszámolója nem lehet teljes Johann Zarco újabb kanossza járásának említése nélkül, a francia számára épp megnyílni látszott a Honda mennyország kapuja, de az utolsó pillanatban a Marquez család csúnyán a francia ujjára csapta az ajtót. Zarco-nak mégsem jutott hely a szárnyas motorokon. Ezután, Johann bejelentette, hogy továbbra sem érdekli a folyamatosan nyomuló gyári Yamaha alakulat teszt pilótai ajánlata és az időközben ajánlatott tevő Avintia Ducati csapat ajánlatát is kategorikusan elutasította. Hosszas huzavona és a Ducati vezetés erős ígéreteinek hatására Zarco végül mégis kötélnek állt, nem a Moto2-es Marc Vds csapatnál folytatja jövőre, hanem az Avintia Ducati nyergében folytatja tovább. A helyzet pikantériája, hogy a szerződések szerint az Avintiánál sincs szabad hely, Karel Abraham még szerdán délelőtt is úgy nyilatkozott, eszében sincs szerződést bontani. Kíváncsian várjuk a híreket az Avintia háza tájáról. A hétvégi Zarco sztori nem lenne teljes Johann, Lecuona által kierőszakolt hátra szaltójának megemlítése nélkül. Reméljük hogy legközelebb a megszokott körülmények között, a győzelem ünneplésének részeként, önszántából mutatja majd be a trükköt a francia….
A 2019-es verseny szezon véget ért, de Gp teleregény 2020-s évadja a tesztekkel már el is kezdődött. Engedve a külső nyomásnak, a tesztekről videós, sétálgatós, eszmefuttatást készítek majd, felbátorodva az eddigi sikereken.
Azért ez a srác 17 év után hiányozni fog…..
#motogp #gpking #rodeoride34 #mugenrace