2019 Motogp 17 - Philipp Island és Motogp 18 - Sepang – Gondolatok
2019 Motogp 17 - Philipp Island és Motogp 18 - Sepang – Gondolatok
Töményen kapjuk a gyorsasági motorverseny adagokat a szezon vége felé, így az ígérteknek megfelelően kissé rendhagyó két futamot, de inkább az egész szezont felölelő gondolatokkal fogtok most találkozni.
Az immáron hagyományosan Valenciában megrendezett évzárót megelőzően három, úgynevezett fly-away (elrepülős?) futam között ugyanis nincs szünet. Három egymást követő hétvégén költözik a motoros cirkusz a csendes óceáni térségben, pakolás, csomagolás, boksz szét és összeszerelés…. ökör mennyiségű meló minimális pihenéssel, személyzetnek, csapatoknak versenyzőknek egyaránt. A japán ősz után irány az ausztrál tavasz, majd trópusi forróság és páratartalom Sepangban.
Az embert próbáló mennyiségű feladat ellenére a versenynaptár idén 17. helyét elfoglaló ausztráliai futam a pálya kialakításának köszönhetően minden versenyző első számú kedvence. A 18. futam helyszínét, a sepang-i pályát is szeretik a pilóták, mindkét helyszín brutálisan gyors, utóbbi ráadásul az év eleji februári teszteknek is otthont ad. Ezáltal év vége felé össze lehet hasonlítani a korábbi köridőket a verseny hétvégén futottakkal, és el lehet dönteni, mennyit sikerült előre lépni a szezon folyamán.
A két futamos összefoglaló előnye, hogy a szabadedzések, a kvalifikáció, illetve a versenyek eredményét összehasonlítva észre vehetjük a szabály szerűségeket, a tendenciákat és ezek alapján szűrhetünk le konkrét következtetéseket.
A csapatok és a versenyzők a motorkerékpárok pályára küldése előtt több ezer apró döntést hoznak meg közösen. Motor balansz beállítása, a jó súlyelosztás megtalálása. Villaszög, a tengelytáv, az utánfutás, a hátsó lengővilla állítása a vázhoz képest. Mennyire legyen a motor „orros”, alul vagy felül kormányozott legyen a versenygép. A felépítmény beállítása a féktávon, a kanyar bejáraton, a kanyar közepén, kigyorsításon, vagy az egyenesben segítse versenyzőt, és a pálya melyik szakaszán legyen a legerősebb a csomag? A szűk visszafordítókban? A hosszú elnyújtott kanyarokban? Ha ezzel megvagyunk, jöhetnek a legjobb kigyorsítást és lassulást biztosító váltó és lánckerék áttételek. Ezután az injektor térképek. Három a kigyorsításra, három elektronikai térkép pedig a motorfék szabályozására, a kipörgés gátlóval és az anti hopping kuplunggal (az elkönnyült hátsó kerék aszfalton tartásáért felelős kütyü) összehangolva. Ezek között menet közben is váltogathatnak a versenyzők, a gumik állapotának, a benzinfogyasztásnak, illetve a verseny állásának megfelelően. A dolognak nincs vége, jöhetnek a futóművesek, a motor balanszhoz és a pályához kell állítani az Öhlins (vagy WP, bocs Ktm) első villákat és hátsó rugóstagot, ne pattogjon el az eleje, ne törjön ki a hátulja, akármilyen felszíni egyenetlenséggel találkoznak is a gumiabroncsok. Mivel egy versenymotor a felvezető és a levezető körön és a boxutcán kívül pályán töltött ideje 99%át vagy gyorsítással, vagy lassítással tölti, nehéz feladat, hogy a két ellentétes mozgás közben ragadós slick gumijai a legtöbb időt töltsék szoros kapcsolatban az aszfalttal. Jól néz ki az egykeréken kigyorsító lóerőgyár, a féktávon keresztben csúszó, pattogó hátsó kerekű is csoda látvány, nem beszélve a füstölő hátsó gumival, hatalmas fekete gumicsíkokat az aszfalton hagyó versenygéppel. Rossz hírem van, az összes mérnök azon dolgozik, hogy ezeket a látványos, de a tempót csökkentő, a gumit és a benzint felzabáló mutatványt megszüntesse, ha lehet az egész verseny hétvégére. Apropó gumik: Milyen keveréket, milyen gumi nyomással használjunk? A Gp motorok hétvégénként jó 30GB adatot rögzítenek, gyakorlatilag a száguldó kétkerekű minden paramétere mentésre kerül, telemetria adatokon felül a menet közben változó guminyomást és a gumiabroncs jobb-bal oldalának és közepének változó hőmérsékletét is beleértve. Nézzétek meg az alábbi videón, hogyan küzd Marc Marquez Repsol Hondájának első futóműve, hogy megőrizze a tapadást. A videó 58. másodpercétől 1 perc 7 másodpercig kell nagyon figyelni az első kereket.
Ha most ezt mind átgondoltuk, vessünk egy pillantást az ausztrál és a maláj futam végeredményére.
Amit láthatunk a már ismert végeredményeken felül, hogy a mezőny első 15 helyezettje sem kap 35-45 másodpercnél többet a győztestől. A hatalmas munka és hókuszpókusz eredménye nem több, mint 0,8-1 másodpercnyi hátrány percenként, egy hozzávetőleg 40 perces futamon. A több ezer variálható komponensből akár egyetlen egy nem megfelelő megválasztása a dobogó esélyesből 10. helyezett versenygépet csinálhat. Ennek fényében a Marc Marquez akár utolsó kanyarban megszerzett győzelmeit nyilvánvalóan érzelmi alapon a dögunalom verseny kategóriájába sorolók számára itt egy klasszikus 2008-as verseny eredmény, az akkori sepang-i futamé.
Azon felül, hogy Valentino akkoriban sorozatban hozta a 3-5 másodperces futam győzelmeket, észrevehetjük, hogy a 15. helyezett itt majd 1 percet kapott a győztestől, de az előtte végző versenyzők is jó 10 másodperccel többet, mint napjainkban. Ha még távolabbra tekintünk, Doohan, Schwantz, Rainey, vagy Gardner és Freddie Spencer időszakára, még elrettentőbb a kép. A 10. helyezés után komoly volt az esély, hogy kört kapjon a versenyző a leggyorsabbaktól.
A tények és az adatok azt mutatják, hogy a Motogp kategória küzdelmei a Dorna által 2016-tól bevezetett egyen elektronikának és a Michelin gumiknak köszönhetően soha nem volt még ennyire kiélezett. A motorok közötti különbségek soha nem voltak még ennyire elenyészőek és ennek következtében talán soha nem volt még ekkora jelentősége a versenyzők tehetségének, szellemi, fizikai és pszichés felkészültségének, a csapattal való összhangjának, és a precízen megtalált beállításoknak. Ha a nyári szünet utáni verseny hétvégék, így az ausztrál és a maláj futam edzéseinek eredményeit is átböngésszük, tisztán látszik, hogy tendenciaszerűen egyetlen gyártónak sikerült komoly előre lépést elérnie. A Yamahák rendszeresen jól szerepelnek az edzéseken, Quartraro talán az egész mezőny legbátrabbja egy gyors körön, Maverick és Fabio egymást váltogatva harcolnak a dobogós helyezésekért vagy a győzelemért. Az egyébként pozitív Yamahás váltásnak talán Rossi az egyetlen kárvallottja, az év eleji jó eredmények utáni mélyrepülésből számára nem volt már visszaút, bár a maláj futam igazán jól sikerült, Valentino futotta a verseny leggyorsabb körét és 4. helyen fejezte be a futamot. Gyanítható, hogy az előző években a fejlesztést és a Yamaha háza táján folyó munkát alapjaiban befolyásoló veterán szavára ma már nem rezzennek össze a Yamaha mérnökei és vezetése, sokkal inkább fordítják figyelmüket az ifjonc Fabio Quartraro irányába. Fabio a csapattárs Franco Morbidelli, a VR46 iskola volt illusztris növendékeként is nyíltan vállalja, hogy Fabio az, aki felnyitotta a Yamaha csapat és a versenytársak szemét, megmutatva nekik, milyen valós potenciál rejlik versenymotorjukban.
Bár a fiatal franciának továbbra sem sikerült a dobogó legfelső fokára állnia, ennek ellenére a hétvégén eldőlt, hogy a Petronas Srt Yamaha satellit csapat, a hangvillások történetében először teljes „A” specifikációjú gyári motorokat kap versenyzői számára a 2020-as szezonban.
Az egyéni teljesítmény kiemelt fontosságára további példa Jack Miller szereplése, a bevállalós ausztrál rendre felül teljesít Petruccival szemben, és csak tapasztalatlansága akadályozza meg abban, hogy ugyanezt tegye Dovizioso ellenében is. A szoros csatákban egyre tisztábban látszik, hogy bár Dovizioso továbbra is 2. a bajnoki pont állásban, a Yamahák szépen lassan megfosztják a bolognai gyártót a „Marc Marquez első számú üldözője” címtől. A helyzet persze a jövő esztendő versenygépeinek fejlesztésével változhat, a Ducati már az év végi valenciai tesztre vadonatúj gépet ígér, a Yamaha versenyzők látványos együttes feltámadása azonban jelzi, hosszú idő után talán újra a hangvillás motor lehet a legversenyképesebb gép a rajtrácson.
Az együtt gondolkodás után térjünk vissza kissé a megszokott kerékvágásba, és értékeljük a versenyzőket a futamokon elért eredményei alapján.
1. Marc Marquez- Team Repsol Honda: Ausztrál Gp 1. helyezés, Maláj Gp 2. helyezés.
A bajnoki címek megszerzése utáni futamokon illik aggódni a 93-as testi épségéért, évek óta rendszeresen eldobálja a motort, ha már zsebében a bajnoki cím. A lazáskodás Philipp Islanden újabb elképesztő mentéseket hozott számunkra, megdőlt a bukás nélkül bemutatott legnagyobb dőlésszög rekord, 70.8 fok az új mérce.
Ennek ellenére nem első sorban az első kerék csúszás kontrollja emeli a mezőny fölé az immáron nyolc világbajnoki címmel rendelkező versenyzőt. Ami miatt verhetetlen a bajnoki címet illetően, az a folyamatos jó teljesítmény. Mintha nem lenne valódi gyenge pontja a 93-asnak és a csapata által számára tökéletesen beállított RCV213 kódjelű Hondának. Ez persze nyilván valóan nem így van, 2019-ben eddig négy versenyző társ is képes volt megverni a Marquezt. Dovizioso, Vinales és Alex Rins két-két alkalommal járt sikerrel, Petrucci Mugelloban utasította maga mögé a világbajnokot, a feltörekvő Quartararo pedig kétszer is csak az utolsó körben veszített a 93-as ellenében. Marquez Ausztráliában és Malajziában is minden téren elmaradta a Yamahás Vinalestől, az okos taktikának köszönhetően mégis győzni tudott Philipp Islanden, és a Q2-ben elkövetett szarvas hibája ellenére második helyet szerzett Sepangban. Az ausztrál futamon éppen azért kellett a futam elején kőkeményen beszúrni Cal Crutchlownak, hogy a nagyon gyors Vinales nyomában tudjon maradni, hagyva, hogy az élen motorozó honfitárs elmotorozza hátsó gumiját és letolt gatyával érkezzen meg az utolsó körre. Ezután marquez könnyedén összeroppantotta az amúgy villámgyors Yamahást.
Sepangban is csoda mentésekkel nyitott a világbajnok, de a Q2-ben elkövetett hiba a 11. rajthelyet eredményezte.
A futamon elképesztő első két köre ellenére sem sikerült Vinales közelében maradnia a Gp mezőny királyának, a Jack Miller mögött eltöltött egy kör megadta az egérutat Vinales számára. A második helyezés Marquez leggyengébb eredménye ebben az évben, és ez a kiegyensúlyozott csúcsteljesítmény emeli a 93-ast jelenleg a mezőny fölé.
Természetesen Malajziában újabb csúcsdöntés is történt, a 18 futam alatt szerzett legtöbb pont is bizonyítja a világbajnok idei fölényét.
2. Maverick Vinales – Monster Energy Yamaha Motogp: Ausztrál Gp: Utolsó körben bukás, Maláj Gp 1. helyezés
Maverick a legeredményesebb Yamahás versenyzővé nőtte ki magát a 2019-es szezon második felére, és a Philipp Island-i bukás ellenére második helyet érdemel a két futam összevont elemzésében.
A spanyol Fabio Quartararo segítségével lassan kibújik Valentino Rossi árnyékából, és végre olyan eredményeket produkál, mint amelyeket a Yamahához igazolása óta várunk tőle. Ennek ellenére úgy tűnik, 2021-ben elhagyja a hangvillás alakulatot, és a Ducati gyári csapatánál folytatja pályafutását. Addig azonban előttünk áll még egy teljes szezon, és ha igazak a hírek a Michelin gumibeszállító 2020-ban új struktúrájú gumikat szállít a Gp versenyzők számára, amelyeket az évközi teszteken már kipróbálhattak a pilóták. A tapasztalatok alapján az új gumik tovább bírják majd és az elsősorban kanyarokban erős Yamahák és Suzukik számára biztosítanak majd további előnyöket. Maverick a két utolsó futamon végre képes volt maga mögött hagyni eddigi gyengeségeit, a rajtot és a futamok első szakaszában tapasztalt bizonytalankodást. Ha jövőre is tartani tudja év végi erős teljesítményét, végre valódi eséllyel állhat rajthoz a 2020-as szezonban.
3. Cal Crutchlow – LCR Honda Castrol: Ausztrál Gp 2. helyezés Maláj Gp: bukás
Cal annak ellenére kerül az elemzés harmadik helyére, hogy a sepangi futamon eldobta az LCR Hondát és az ausztrál futamon is Vinalestől örökölte meg a 2. pozíciót. Egy éve Cal óriási bukást szenvedett el a Philipp island-i versenyen, amely kis híján pályafutása végét jelentette. Az orvosi team sokáig abban sem volt biztos, hogy meg tudják menteni Cal jobb bokáját, de a közel 1 kilógrammnyi fémnek köszönhetően sikerült mérsékelten használható állapotba hozni a sérült jobb lábat. Az a versenyző, aki ezek után képes leszámolni a félelem démonaival, mindenképpen elismerést érdemel
4. Jack Miller – Pramac Racing: Ausztrál Gp 3. helyezés Maláj Gp: 8. helyezés
Jack szintén azért került előrébb az elemzési listán, mert önmagához és márka társaihoz képest tudott nagyot alkotni az ausztrál Gp-n hazai közönsége előtt. Az osztrák Gp-n történt Lorenzo-s kavarás idején komolyan felmerült Millerben a munkanélküli motorversenyzők nehéz életének lehetősége. Jack talán az utolsó „csináld magad” motorversenyző a Gp paddockban, Casey Stonerék családjához hasonlóan, ők is mindent egy lapra feltéve indultak el meghódítani az európai versenypályákat. Lakókocsiban élték a kevésbé tehetős tehetségek vándorcigány életét, így érthető, hogy Jack megrettent az esetleges Motogp-ből való kihullás esélyét látva. Miller nem a British Talent Cup, az Asian talent cup, vagy a Redbull Rookies cup kikövezett útját járva jutott el a Pramac Ducati üléséig, tehetségét és vagány bátorságát latba vetve verekedte be magát a Gp paddockba.
Az ausztrál fenegyerek az utóbbi futamokon rendre maga mögé utasította gyári Ducatikat, elsősorban Danilo Petruccit. A sepang-i hőségben a soft-soft gumiválasztás azonban nem bizonyult a legjobb választásnak, ami működött a rutinos, gumikímélő stílusban motorozó Doviziosonak, nem jött össze Millernek. A túl magas guminyomás a nyolcadik helyre száműzte az ausztrált.
5. Andrea Dovizioso – Ducati Team: Ausztrál Gp: 7. helyezés, Maláj Gp: 3. helyezés
Dovizioso bajnok esélyesként kezdte a 2019-es szezont, de a megerősödött Honda és a látványosan feljavuló Yamahák ellen kevés az olasz veterán teljesítménye.
Jó eséllyel a 2020-as szezon lesz az utolsó év Andrea számára a gyári Ducati nyergében, a Vinales-el kapcsolatos pletykákat már említettük a korábbiakban. Az gyenge ausztrál eredmény után Dovi rutinosan használta ki a Ducati és saját erősségeit, a lóerőket az egyenesekben és bámulatos egyéni képességét a kései fékezésre. Így sikerült Valentino Rossit távol tartani a dobogós helyezéstől. A futam utáni nyilatkozatból sütőtt Andrea csalódottsága az idei évet illetően, neki is a 93-assal van problémája. Éppen a harmadik vb. címe felé menetelhetne, ha Marquez apuka annak idején nem a gyorsasági motorversenyzést választja kedvenc sportként az ifjabb Marquez fiúknak. Talán a beharangozott forradalmian új Ducati meghozza az áttörést 2020-ban.
6. Team Suzuki Ecstar csapat: Joan Mir ausztrál Gp 5. helyezés Alex Rins Maláj Gp 5. helyezés.
Igen, megosztott a hatodik hely az elemzésben. Mir újonc szezonja legjobb eredményét érte el Philipp Islanden, a forró, párás sepang-i levegő azonban megviselte a Brno-i teszten elszenvedett mega bukásánál megsérült tüdejét. A maláj futamon a táv felétől alig kapott levegőt az ifjú tehetség. A jelek azonban továbbra is biztatóak, jövőre teljesen felnőhet Joan a feladathoz.
A másik Suzukis, Alex Rins és a versenygépének problémái továbbra is kísértetiesen hasonlítanak Vinales korábbi nehézségeihez. Gyenge kvalifikáció, nehéz felzárkózás, majd a futam végén erősödő tempó, amikor azonban már késő. Ezt a problémát kell orvosolnia a Suzukinak és a Alex Rinsnek. Ha nem sikerül, marad az egyenesben és féktávon kikerülhetetlen Ducatik kísérgetése, majd a frusztráció és az elkeseredettség. Végül utolsó esélyként a kísérlet a kanyar közepén leparkolt Ducati felborítására.
Meglátjuk jövőre megtalálják-e a megoldást a problémára, ha másképp nem, egy a Ducatikon és az Apriliákon használt mechanikus rajtsegítő kifejlesztése lehet a megoldás, amennyiben a gép és a versenyző nem képes gyors kvalifikációs kör összerakására.
A többiekről dióhéjban:
Valentino Rossi ausztráliában 8. miközben csapattársa a győzelemért harcol, Sepangban 4. mialatt csapattársa futamot nyer. Hogy Rossi lassú lenne? Dehogy is. Övé volt a leggyorsabb kör a maláj futamon. Csak nem állnak már úgy össze a dolgok, mint régen. Megtörténik hát a valódi őrségváltás a hangvillásoknál?
Johann Zarco: 13. helyezés egy soha nem próbált motoron az ausztrál Gp-n, majd egy vétlen bukás a 8. helyért harcolva Sepangban, Lorenzo előtt több tíz másodperccel. Le a kalappal. Drukkolok Johannak, hogy olyan nyomot hagyjon az utolsó Valenciai futamon a csapatvezetők fejében, hogy a mindenki megjegyezze, van egy tartalék játékos, aki még képes lehet a bizonyításra a Gp kategóriában.
Végül nem mehetünk el szó nélkül a versenyző mellett, aki a leggyorsabb köridők összerakására képes a mezőnyben, és aki bő 3 év nyávogás és tehetetlenkedés után végre felrázta a Yamaha verseny csapatot. Fabio Quartararoval zárjuk a monstre visszatekintést. Az év újonca címet elhódító francia csodagyerek mindkét elmúlt verseny hétvégén hódított a pénteki és a szombati edzéseken, a sepang-i Q2-ben pedig még a minden hájjal megkent észjátékos Marc Marquezt is képes volt becsapdázni. Olyan ügyesen „toporgott” a második gyors menet bevezető körén Marquezzel a az Srt Yamah hátuljában, és olyan ügyesen fordult rá a célegyenesre a gyors kört megelőzően, hogy Petrucci-t sikerült maga és Marquez közé varázsolnia. Így a visszahűlt hátsó gumikon zárkózni próbáló 93-ast sikerült hibára kényszeríteni, ami nem kis teljesítmény. A futamon viszont (Jack Millerhez hasonlóan) Fabionak is meggyűlt a baja a túlmelegedett első gumiban megnőtt guminyomással, a sok verseny közben állítható paraméter mellett ezt nem tudják változtatni a pilóták. A gumi hőmérséklet volt a ludas az ausztrál versenyen is, Fabio hard hátsó gumija az első balosban megcsúszott, majd a hasonló problémákkal küzdő Danilo Petrucci saját testével ütötte ki a motort Fabio alól. Nincs gond, az újonc idővel beletanul majd ezekbe a dolgokba is.
Amiben Fabionak szintén fejlődnie kell még, az az önuralom. A pol öröm közben letépett sisak plexi, a hasonló körülmények között korábban kétszer is bepukkantott bőrruha légzsák mind arról árulkodnak, hogy a fiatal talentumban elképesztő energiák munkálnak, amelyeket nem mindig képes uralni. A tehetség elvitathatatlan, a tanulás útja biztosított, és a 2020-as évben egy erősödő gyártó Full Factory motorján ülve lehet majd bizonyítani.
Elég szörnyen hangzik, de egyetlen futam maradt a 2019-es Motogp szezonból, csak az vigasztal, hogy azon legalább személyesen vehetek majd részt.
Igyekszem majd elárasztani benneteket egy csomó lesi-puska fotóval a helyszínről, mielőtt sajnos kénytelenek leszünk motoros téli álomra szenderülni. :( :( :(
#motogp #gpking #rodeoride34 #marcmarquez #maverickvinales #andreadovizioso #valentinorossi #calcrutchlow #jackmiller #johannzarco