2019 Motogp 16 – Japán Go Motegi – Gondolatok
2019 Motogp 16 – Japán Go Motegi – Gondolatok
Szerző: Király László – Gp-king
A világbajnoki cím eldőlt, ideje számot vetni, megállni és visszanézni kicsit a 2019-es szezonra. Gondolják a hozzánk hasonló halandók, akik legalább részben mentesek az állandó teljesítmény kényszertől. Úgy tűnik a Motogp mezőnyt nem ilyen anyagból gyúrták össze. Marc Marquez az egyéni vb. cím után a konstruktőri és a csapat címre is pályázik, Fabio Quartararo az év újonca címért tapos, Dovizioso szeretné az egymást követő harmadik évben is megszerezni az ezüstérmet a végelszámolásnál. Ezen felül van még egy élő legenda Valentino Rossink, aki tökéleten bepasszol az előbb felsorolt kollégák közé, 40 évesen sem képes elképzelni az életét a Motogp paddock embertelenül stresszes megpróbáltatásai nélkül.
A pénteki edzések a szombatra várt esős időjárásnak megfelelően szigorúan alakultak, a Q2-ben pedig tovább folytatódott Marc Marquez és a Yamahák mostanság mindennaposnak mondható csatározása a Pol Pozícióért. Marquezzel ez alkalommal nem bírt senki, nyomában három Yamahával szerezte meg a rajtelsőséget. Ez a Pol pozíció az idei BMW M award fődíjának ismételt bezsebelését is jelentette a 93-as számára. Hét év alatt a hetedik alkalommal. Nyomasztóan domináns!? A hetedik elsőség mellé a hetedik BMW is jár, jól áll tehát a Marquez család M packet BMW-kel, ha márkaképviseletet nem is fognak nyitni, egy kisebb jármű múzeum BMW részlegét már kitömhetnék bajor négykerekűekkel. Marc 90. rajt elsősége ez vb. futamai során, természetesen ez is rekord.
A kvalifikációs edzés utáni sajtó tájékoztatón hosszú idő után először Franco Morbidelli is részt vett, köszönhetően elért nagyszerű második helyezésének. A sok sablonkérdés mellett Steve Day vezető riporter Franconak szegezte a kérdést: - Minek köszönhető a Yamahák második félévben tapasztalható erős teljesítménye? Franco első helyen emelte ki Fabio Quartararo szerepét az egész Yamaha Motogp projekt által mutatott erősödő teljesítményben: „A dolognak két összetevője van, az egyik Fabio, aki megérkezett és megmutatta, hogy a Yamahával csodálatos dolgokra lehetünk képesek és hihetetlenül gyorsan lehet vele közlekedni. Ez minden Yamaha versenyző számára nagyszerű motiváció. A másik tényező, hogy a Yamaha csapat is egy jobb csomagot bocsátott rendelkezésünkre”.
Szóval kedves kétkedők: Igen. Lehetséges, hogy egy húsz esztendős ifjú titán kirántsa a gödörből a Motogp paddock egyik legnagyobb múltú csapatát és korábban lassan, de biztosan apátiába süllyedő versenyzőit. Ezt a véleményt a versenyző társ osztja meg velünk, ugyanolyan tisztelettel, mint ahogyan teszi ezt Cal Crutchchlow amikor Marquezről beszél, és ahogyan teszi ezt Jack Miller, miután Dovizioso-t követve ellesi a Ducati-s veterán különleges trükkjeit. A Gp kategória technikailag olyan szoros és kiélezett versenyhelyzetet teremtett, hogy bizony a versenyzők egyedi kvalitásain múlik, mely márka lesz a nyerő és melyik marad alul a verseny hétvégéken.
A rajtsorrend a következőképpen alakult: 1. Marc Marquez 2. Franco Morbidelli 3. Fabio Quartararo 4. Maverick Vinales 5. Cal Crutchlow 6. Jack Miller
Mivel a szombati nap verseny szimulációs kilométereit elmosta az eső, így maradtak kérdőjelek a gumi választást illetően. A végső döntések pedig alapvetően befolyásolták a végeredményt.
1. Marc Marquez Repsol Honda Team: Jól bírja a nyomást Marquez és ezen a hétvégén nem feltétlenül az ellenfelekre gondolok. Persze villogó figyelmeztető lámpával, fél liter benzinnel a tankban, az utolsó körben teljesen visszacsukott gázzal „átvánszorogni” a célvonalon nem feltétlenül stressz mentes tevékenység. Főleg a győzelemre éhes Quartararoval és egy nem kevésbé elszánt Andrea Doviziosóval az ember nyomában. Mégsem ez volt most a fő stressz forrás.
Sokkal inkább a Honda Motors Company vezére, Takahiro Hachigo Úr, aki mostanában a versenyt megelőzően előszeretettel nyilvánítja ki elvárásait a 93-as versenyzővel szemben. A Thai Gp előestéjén jelezte Marcnak mit kellene csinálni az egyéni Vb. címet illetően: „zárjuk ezt le holnap Marc”…. :) A Japán futam előtti reggelen pedig személyesen jelezte Marcnak a napi elvárásokat. „Ma szeretnénk megnyerni a konstruktőrök vb. címét” Egyenes beszéd, mit mondjak, átlagembernek biztosan remegni kezdene keze lába, de a spanyolt nem ilyen fából faragták: Évek óta bizonyítja egyik legbámulatosabb tulajdonságát: Ahogyan nő a rá nehezedő nyomás, úgy élesedik Marc fejben és keményedik teljesítményben. Irigylésre méltó tulajdonság ez.
A futam előtt még viccelődött kicsit társaival a 93-as, esőgumival gurult a rajtrácsra, nehogy a versenytársak ellessék a gumiválasztást, amelynek végül igen nagy szerep jutott a végjátékban. Marc a medium-medium gumikat választotta és a motort sikerült olyan jól beállítani a körülményekhez, hogy a csapat mérnökökkel együtt előre modellezett 1.46+os köridőkhöz képest sikerült stabilan 1.45 végét motorozni.
A gyorsabb köridőknek általában minden versenyző nagyon örül, de mint a futamot követő sajtó tájékoztatóbók kiderült, a Japán pálya stop & go karakterisztikája és a nagyobb tempó együttesen annyira megnövelték a Repsol Honda fogyasztását, hogy Marcnak az egész futamon a különböző injektor térképek variálásával, a hátsó gumik túlpörgetését elkerülve, spórolósan kellet motoroznia. Az 2019-es Hondára a lóerők utáni hajsza jegyében megálmodott, az előző évi airboxhoz képest majd 25%-al nagyobb alkalmatosság jóval nagyobb mennyiségű oxigént képes a rendszerbe szuszakolni, de ehhez azután megfelelő mennyiségű benzint is kell adagolni, hogy egyensúlyban maradjon a lóerő gyár. A sebesség persze nincs ingyen: A Japán nagydíjon 115.224 km-ert teljesített verseny tempóban, aki végig csinálta a 24 körös futamot. Ehhez jön még a verseny elején a begurulós kör, majd a felvezető kör, összesen tehát 124,8 km. A Gp motorok tankja 22 Literes, (igen, mint egy nagyobb utcai enduro) Marc Hondája tehát 17,66 liter/100km-es fogyasztással csinálta végig a futamot. A célvonal után 7 kanyart tudott még megtenni a verseny technika, mikor is elfogyott a nafta. Ez a fél liternyi benzin, ez a 2 km döntötte el, hogy Marc Marquez a Honda által épített és tulajdonolt versenypályán mennybe megy, vagy pokolra jut. Unalmas ez a Motogp nem igaz? :)
The margins are close in #MotoGP ????@marcmarquez93 is lucky @Hafizh_pescao55 was there to push him home! ????#JapaneseGP ???????? pic.twitter.com/XvSasvaUZk
— MotoGP™ ???????? (@MotoGP) October 21, 2019
Marc 54 király kategóriás győzelmével beérte Mick Doohant, és a Honda vezér kérésének is eleget téve megszerezte a gyár 25. konstruktőr világbajnoki címét. Nincs más hátra, mint hogy gratuláljunk.
2. Fabio Quartararo Petronas Yamaha Srt: A Petronas csapat vezetője Razlan Razali 50-90 pont megszerzését tűzte ki célul a kategória újonc francia számára az év elején. Most, három futammal a vége előtt Fabio megszerezte az év újonca címet, és 163 ponttal a 6. helyen áll a bajnokságban. Valentino és Franco mögötte, a negyedik Yamahás Vinales pedig mindössze 13 ponttal előtte. Ha Quartararo folytatja utóbbi futamokon mutatott menetelését, az összetett 3. hely megszerzésére komoly esélye van. 2020-as Full Factory motorról még mindig nem tudunk, de minél tovább húzza a Yamaha megállapodást Fabioval, annál többe fog kerülni, hogy 2021-ben is csapaton belül tartsák a franciát. Fabio a többi Yamahás versenyzőhöz hasonlóan a Soft hátsó gumit választotta közvetlenül a verseny előtt, mivel a futam helyi idő szerint csak 15.00-kor indult és a levegő hőmérséklete is süllyedni kezdett. Talán az osztrák nagydíj járhatott a fejükben, ott Dovi épp a soft gumi választásával volt képes Marquez fölé kerekedni, hiszen a spanyol elhasználta a folyamatosan túlpörgő hátsó keréken feszülő Medium gumit. Ezen a hétvégén azonban lehet, hogy nem a szoft gumi volt a legjobb választás: a verseny elején nem sikerült átlépni Marquezt a puhább hátsó gumi segítségével, a végén viszont éppen csak meglett a második hely a gyorsan közelítő Ducatis Dovi előtt. Eddig is tudtuk, most már Morbidelli személyében egyik csapattársa is megerősítette, Fabio jelenti a jövőt a Yamaha számára. Nagyszerű verseny, újabb dobogó.
3. Andrea Dovizioso Ducati Team: Hosszú idő után sikerült végre beletalálnom az első három helyezett sorrendjébe. Dovi verseny tempója már pénteken is nagyon jónak tűnt, a felzárkózás várható volt. A Medium-Medium gumi választás pedig teli találatnak bizonyult, segítségével a futam felénél sikerült átlépni az elfogyó soft hátsó gumin lassuló Yamahákat. Talán egy kör sem kellett volna már Quartararo megelőzéséhez. A türelmes-taktikus Dovi-t láttuk a hétvégén, az összetett második helyezéshez elengedhetetlen volt ez a jó eredmény. Luigi Dal’igna csapat guru mindenesetre vadonatúj Ducatit ígért Dovi és társai számára már a Valenciai záró futam utáni tesztre, új fegyverrel indulhatnak hát a Marquez elleni csatába a vörösök a 2020-as esztendőben. Ez reményt adhat.
4. Maverick Vinales Monster Energy Yamaha Motogp: Maverick folyamatosan hozza a jó eredményeket, most azonban lemaradt a dobogóról. Igen, jó kanyar tempóval lehetséges utolérni egy Ducatit, de megelőzni, főleg ha Dovizioso ül a nyergében, szinte lehetetlen. Kigyorsításon elmegy a vörös gép, ráadásul Dovi a mezőny egyik, hanem a legerősebb versenyzője féktávon. Azután leparkolja a Ducatit a kanyar közepén, körbe motorozni úgyis képtelenség. Elképesztően frusztráló szituáció ez Vinales számára, végsebesség és motor erő terén tényleg tökéletes a Motogp angol szakkommentátorainak mondása, Vinales olyan a Yamahán a Ducatival szemben, mint az a szerencsétlen flótás, aki kést visz magával egy pisztoly párbajra. Esélytelen. Maverick ezzel együtt tisztességgel helyt áll, és helyzete a pletykák szerint 2021-tól gyökeresen megváltozhat. A mendemonda arról szól, hogy nem marad majd a gyári Yamaha csapat kötelékeiben. Épp a Ducatival folynak háttérbeszélgetések a jövőt illetően.
5. Cal Crutchlow LCR Honda Castrol: Cal helyezése kellemes meglepetés, a szezon második felében ugyanis teljesen elolvadt a britt versenyző. Az „értsétek már meg, hogy nem vagyok Marc Marquez!„ hozzáállás Cal egész szezonjára rányomja a bélyegét. Az éveken át dobogó esélyes versenyző nem találja helyét a 2019-es, nehezen kezelhető RCV2013-as Honda nyergében, és szinte kizárt, hogy a 2021-es szezon után is a Motogp-ben maradjon.
6. Franco Morbidelli petronas Yamaha Srt: Franco a sajtótájékoztatón bemutatott őszinteségi rohama után egyre inkább látszik, hogy kezdi elhinni, a Yamaha versenyképes motorkerékpárt bocsát versenyzői rendelkezésére. A csapattárs Fabio Quartararo katalizátor szerepe a csapatban mostantól nyilvánosan is elismert és Franco egyre inkább hisz a francia eredményeinek, mint mentora Valentino Rossi negatív kritikáinak. Újabb top 6-os végeredmény, de ami ennél is fontosabb, az egész hétvégén stabilan jó eredmények az összes edzésen, majd 2. rajt pozíció. Csak így tovább Franco!
A hétvégi futam kapcsán a Suzuki csapat ellentmondásos teljesítménye, még ami említésre méltó. Számukra az egy körön gyors villanások nem akarnak sikerülni, a 4. sorból előre jutni pedig szinte lehetetlen. Alex Rins verseny tempója bőven elegendő lett volna a dobogós helyezésre, így csak a 7. pozíció megszerzésére volt lehetőség. A pozitívum a kékek számára Joan Mír fejlődése, az újonc egyre stabilabban és érettebben motorozik a GSX-RR nyergében. Ha jövőre komoly tényező szeretne maradni a Suzuki, meg kell találniuk a megoldást az erősebb kvalifikációs eredmények elérésére.
Nem mehetünk el szó nélkül a Motogp két korábbi meghhatározó egyénisége, Valentino Rossi és Jorge Lorenzo szenvedése mellett. Valentino gyenge kvali után a 10. helyről dobta el a vasat teljesen ártalmatlannak tűnő szituációban, Jorge pedig 40 másodperccel a győztes csapattárs és 3 másodperccel a sérült vállal rajthoz álló Takaaki Nakagami mögött a 17. helyen célba érve is képes volt pozitívan értékelni teljesítményét. A siralmas produkciókat látva felmerül a kérdés, meddig tart még ki Rossi önmagába vetett hite a szenvedés közepette, amikor látja 20 éves márkatársát Quartararot folyamatosan a 2. helyen motorozni a gyengébb specifikációjú Yamahán. A hangvillások felé megfogalmazott kritikája erejét is gyengíti Fabio és a többi Yamahás utóbbi időben látható erős teljesítménye.
Jorge Lorenzo helyzete kissé eltér, egyre erősebb a pletyka, hogy Johann Zarco ülne Repsol Hondájára a 2020-as szezonban. A vita állítólag anyagi jellegű, a Honda elengedné Lorenzot, de pénz nélkül. Lorenzo pedig szívesen véget vetne a Repsol Hondán átélt rémálomnak, de csak ha teli zsebbel távozhat.
Zarco minden esetre készen áll, és a hétvégi Philipp Island-i verseny hétvégén megmutathatja mire képes Nakagami az ideinél kissé könnyebben kezelhető 2018-as specifikációjú Hondáján.
A következő két futamra összevont elemzést kaptok majd, sok utazgatás következik, így nem marad idő a mélyelemzésre. A gyors posztokkal azért természetesen reagálok majd az eseményekre, hiszen a Philipp Island-i verseny helyszín a legnagyobb kedvenc.
#motogp #marcmarquez #fabioquartararo #andreadivizioso #gpking #rodeoride34