2019 Motogp 15 – Buriram Thai Gp – Gondolatok
2019 Motogp 15 – Buriram Thai Gp – Gondolatok
Szerző: Király László – Gp-king
2019.10.06.
Mindössze kettő pont kell plusszban az amúgy is gyengélkedő Doviziosoval szemben, és megvan a nyolcadik. Azt gondolom, kissé el is könyveltük mindannyian, hogy a 2019-es világbajnoki cím már a hétvégén a 93-asé. Azután a pénteki Fp-es szabadedzés vége felé kissé elbizonytalanodtunk…
Oltári nagy buktát produkált a vb. aspiráns a boxból kijövős első körön. Mivel a földön négykézláb nem nagyon akaródzott sikerülni a gázcsere, maradt a segítők megvárása, majd a Buriram-i kórházba szállítás és az alapos vizsgálatok kivárása. Az Alpinestars Techair rendszer mindent rögzít, Marquez 26,14G- vel csapódott az aszfaltba…. ahhhh…
Ami a bajnok hozzáállásáról mindent elmond, azok az apró részletek. A bukást követően az egyik pályabíró mellett sétál a mentő felé, a kamera követi, a fájdalomról mindent elmond a 93-as ábrázata… Úgyhogy gyorsan le is csukja Shoei X-Spirit3-as sisakja sötétített plexijét. Függöny. Nem mutatunk gyengeséget az ellenfeleknek… A sebzett vadra mindenki rátámad, a cél pedig, mint minden nagy bajnoknál, az ellenfelek önbizalmának és reményeinek teljes romba döntése.
Ha mindez nem lenne elég, 3 óra múlva Fp2 Marquez: leggyorsabb kör. Csak az edzés végén tudtak gyorsabb kört menni a többiek, soft gumin. Simon Crafar kedvenc „boksz utca riporterünk” a futam után elmesélte Marqueznek, milyen megdöbbenést sikerült elérnie a hatalmas bukás utáni produkcióval. Versenyzők, mérnökök, csapattagok és vezetők csóválták a fejüket tátott szájjal hitetlenkedve.
A szabadedzések a mostanában „divatba jött” képet mutatták, Yamahák nyomulnak, Marquez persze mindig lőtávolban. Jack Miller a legerősebb Ducatis, egyre jobban alakul az ausztrál teljesítménye.
A rajtsorrend a következő képpen alakult: 1. Fabio Quartararo 2. Mavecick Vinales 3. Marc Marquez 4. Franco Morbidelli 5. Danilo Petrucci 6. Jack Miller
A verseny ? Misano reloaded… avagy az újonc leckéztetése.
1. Marc Marquez – Repsol Honda Team: Élete talán második legnagyobb buktája után, sajgó végtagokkal, a győzelem kényszere nélkül is… „csakazértis” A Motogp az év elején indított podcastot, aki teheti, hallgassa, nagyon érdekes riportok hangzanak el, spotify-on is elérhetitek a műsort. Szóval két hete Alex Marquez volt a vendég, a szokásos „mikor kezdted a motorozást,” „mikor gondoltad először, hogy ebből fogsz megélni” kérdések mellett számtalanszor felmerült a Marc Marquez, a nagy testvér habitusa is. Alex így jellemezte bátyját: „ Áááá ezt nem lehet megcsinálni”! Pontosan ennyit kellett mondani bárkinek bármiről Marc Marquez füle hallatára. Az immáron nyolcszoros világbajnok már próbálkozott is. Alex szerint a meglepő az volt, hogy általában siker koronázta az őrültebbnél őrültebb kísérleteket is. Amiben Marc nem volt ügyes, az a motorozással kapcsolatos tanácsadás öccse számára: Jó jó, mondta az edzések és a versenyek után… csak lassú. Ettől mindig elment Alex kedve még az élettől is. Nos, a pénteki óriási bukás, és a szombati edzéseken a kamera által elkapott szenvedős arckifejezések láttán mindenki úgy gondolta: Ok. Meglesz a + 2 pont Dovival szemben, és így a vb. cím. De a gyúzelem kétséges, így az egész hétvégén gyors Fabio Quartararo előtt is megnyílik az út az első Motogp futam győzelemhez. Nem így történt. Marc Marquez-t nem ilyen fából faragták. Ha mindenki úgy gondolja, hogy lehetetlen, akkor majd ő megcsinálja. Hiszen Quartararo önbizalmának letörése már a következő szezonnak szól.
Hogy ilyen utolsó körös csatákon kívül mit szeretnék még? Szeretném egyszer végre hallani a 93-as számú versenyzőt panaszkodni. Merthogy eddig nem sikerült még rajta kapnom a spanyolt. Itt fáj. Ott fáj. Nem jó a motor. Túl hideg van a gumiknak. Túl meleg van. Csúszik. Rezonál. Nem tapad. Nem ragad. Nem kanyarodik. Nem lehet vele fékezni. Nem lehet vele kigyorsítani. Nincs tapadás a gumi szélén. Nincs tapadás kicsit feljebb emelve a motort kigyorsításon. Nem lehet belefékezni a kanyarba. Kanyar közepén lassú…. stb. stb. Sorolhatnánk a versenyző társak nyilatkozatait, panaszait, magyarázatait. Marc nem panaszkodik. Megy előre, mint a faltörő kos a Gp kategóriában is, immáron hetedik éve. Persze ez a dózer üzemmód rengeteg lelki sérülést okoz az ellenfeleknek és ez nem véletlen. Marquez nem mutat gyengeséget, Lorenzoval ellentétben rájött már, hogy a rajongók, a sajtó és a versenytársak sajnálatát nem lehet tized másodpercekre váltani a pályán. Az ellenfelek elbizonytalanodását, önbizalmuk megingását viszont igen. Úgyhogy marad a vasakarat és a tank üzemmód, a legújabb hírek szerint talán egészen 2022-ig a Repsol Honda alakulat kötelékeiben. Eddig működött a recept és mindenki tudja mi az alapszabály: „Győztes csapaton ne változtass!”
Mi pedig szerencsések vagyunk, hiszen a Dorna minden, a bajnokság szorosabbá tételét szolgáló törekvése ellenére a fiúban benne van még 3-4 vb. cím. Mi pedig valószínűleg, minden idők legnagyobb versenyzőjének életútját követhetjük végig élő egyenes adásban…
????#8ball ???? @MotoGP pic.twitter.com/BIFKa3fDBx
— Marc Márquez (@marcmarquez93) 2019. október 8.
2. Fabio Quartararo – Petronas Yamaha Srt: Kedves nézőink, önök a 2020-as Motogp szezon műsor előzetesét láthatták… legalábbis jelen állás szerint ez a felállás a legvalószínűbb jövőre. Fabio Quartararo érkezését a Motogp kategóriába igen erős szkepticizmussal várta a Gp paddock népe. Fiatal még, a Moto2-ben sincs még komoly eredménye. Ezután, a téli teszteken láthattuk, hogy ebben a gyerekben erősen mozgolódik a tehetség, és a fejlődés azóta is töretlen. Hol van már a Yamahát a katari rajtrácson lefullasztó megszeppent kisfiú? Hát úgy tűnik, bőven felnőtt a feladathoz. Marquez saját maga nevezte ki a kis franciát jövő évi egyik legerősebb riválisának. A Yamaha minden bizonnyal erősen tárgyal már Fabio menedzserével, a 2021-2022-es szezonnal kapcsolatban, csak a bolond nem látja, hogy a leggyengébb Yamahán oktatja márkatársait, most már kijelenthetjük, rendszeresen. Fabio Marquezhez hasonlóan képes az esetek jelentős részében motorozásával kompenzálni a versenygép sok esetben csak a futamon megmutatkozó gyengeségeit. Feltűnik még valami hasonlóság Marquezzel? Nem, nem csak az első kerék csúszásának kontrolljára gondolok, bár ott sem járnánk messze a valóságtól. Hallottunk egyetlen panaszos szót a francia újonctól a motort, a csapatot, vagy a körülményeket illetően? Bizony nem. Pedig Fabionak már másodszor kellett utolsó körös keserű pirulát lenyelnie. De méltósággal teszi ezt. Legalábbis amikor már visszatér a parc ferme-be.
Reménykedjük még sok utolsó kör utolsó kanyarjában eldőlő versenyben Fabio és Marquez között. Ha többen csatlakoznak hozzájuk 2020-ban, mi nézők csak jobban járhatunk.
3. Maverick Vinales – Monster Energy Yamaha Motogp: Hogy a versenyben a gyári Yamaha előtt célba érő két versenyző mekkorát motorozott, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Vinales 2018-hoz képest bő 18 másodperccel gyorsabban teljesítette a futamot, amikor is szintén a dobogó legalsó fokát sikerült elcsípnie. A jó rajt után most a hátsó gumi jobb oldalán fogyott el a tapadás, (Rossi a gumi bal oldalára panaszkodott a változatosság kedvéért) és Maverick nem volt képes megtalálni az ellenszert a problémára. Vagyis sikerült neki, csak nem eléggé. Mindössze 1,3 másodpercet kapott a győztes Marqueztől, de erőfeszítései ellenére a verseny egyetlen pillanatában sem tűnt úgy, hogy gyári Yamahája nyergében beleszólhat az győzelemért zajló küzdelembe. A csalódottság és a frusztráció tapintható volt a verseny után. Mavericket egyre több pletyka köti össze a gyári Ducati alakulattal a 2021-es évet illetően, lehet, hogy ott futhatja majd ki magát a Top Gun.
4. Andrea Dovizioso – Ducati Team: Dovizioso és a Ducati csapat nagy reményekkel érkezett Buriramba, a 2018-as évben ő játszotta azt a szerepet, amelyet idén Quartararora osztott az élet. Ebben az évben 11 másodperc hátrányt sikerült összegyűjtenie a 04-es számú versenyzőnek. Lehangoló. A jelszó: igen, de mi vagyunk a másodikak a pontversenyben, és különben is jövőre: „új év, új élet”. A kérdés csak az, hogy meddig elégednek meg ezzel a felállással a Bolognai versenyistálló vezetői. Petrux a futam után Marquezről nyilatkozva elkottyantotta véleményét, a Marquez-Honda csomagot egyszer-egyszer el lehet kalapálni 1-2 tized másodperccel, de egy egész bajnoki szezonban nehéz ezt elképzelni. Dovi képes volt jobban szabadjára engedni fantáziáját, szerinte egy jobban összerakott Ducatival jók a jövő évi esélyeik. Hát majd meglátjuk.
5. Alex Rins – Team Suzuki Ecstar: Alex a 10. rajthelyről kapaszkodott az ötödik pozícióig, meccselt kicsit Rossival, majd csapattársával is. Dovizioso-t sikerült ugyan utolérni, de az előzéshez nem maradt már tartalék. A csodálatos Silverstone-i győzelem óta kissé megint leeresztettek a kékek, kell még egy kicsi erősítés a technikát illetően. Alex Rins talán a legmélyebb dőlésszögek mellet képes kormányozni a Suzuki-t, rajta kívül csak Marquez és Quartararo képes ilyesmire a mostani mezőnyben. Ha a bajnokságét akar küzdeni a Hammamatsu-i gyártó verseny csapata, kelleni fog az európai teszt csapat és sokat segítene egy szatellit csapat csatába állítása is.
6. Franco Morbidelli – Petronas Yamaha Srt: Érdekes a felállás a négy hangvillás motort illetően a 2019-es esztendőben. Folyamatosan olyan érzésünk van, mintha elrontották volna a festést a motorokon, és Quartararo lenne Vinales csapattársa, Morbidelli pedig Valentino Rossié. Ha Quartararo jól megy, Vinales szintén és ez fordítva is igaz. Rossi pedig mintha inkább Morbidellivel mozogna párhuzamban. Ami talán pozitív elmozdulás Franco számára, hogy egyre sűrűbben sikerül mentora, Valentino Rossi közelében, vagy éppen előtte végeznie. Mintha a két egymáshoz közel álló versenyző egyfajta negatív spirálban együtt lenne képes megtalálni azt a beállítást, amelyekkel nem képesek jó eredménnyel teljesíteni a futamokat. Mindeközben Quartararo a győzelemért, Vinales a dobogóért küzd a szezon második felére igencsak feljavuló Yamahákon. Egyelőre nem úgy látom, hogy lenne kiút Franco számára harmad-negyed hegedűs szerepkörből.
A hétvége izgalmasabban is alakulhatott volna, ha Jack Miller a rajtrácson nem a leállító gombot nyomja meg és nem a boksz utcából kell rajtolnia.
A HRC számára is aggasztó kissé a helyzet, bár az egyéni vb. cím már a zsebben, és Marquez egyszemélyes hadseregként harcol a csapat és a gyártók versenyének első helyezéséért is, de kijelenthetjük, hogy a HRC Marc Marquezen kívüli része osszeomlott… a második legjobb Hondás Nakagami 10. a tavalyi RCV213-on 33 másodperc hátránnyal, Crutchlow 12. 33 másodperccel lemaradva az elsőtől. Jorge Lorenzo helyzete reménytelennek tűnik, 54 másodpercet kapott a csapattársától és a 18. helyen fejezte be a futamot. Még az Avintia Ducati-s Tito Rabat-tól is sikerült kapnia 10 másodpercet.
Valentino Rossinak megint nem jött össze. Legutolsó Yamahásként sikerült átgurulni acélvonalon, 8. helyezettként, 19 másodpercel Marquez és Quartararo mögött. A hétvégén megtudtuk, hogy Rossi jövőre lecseréli Silvano Galbusera csapatfőnököt, a VR46 Moto2-es csapatástól érkezik a frissítés, Davis Munoz személyében. Ez pedig azt jelzi, hogy a 46-os még mindig a jövőt építi, a kudarcok ellenére is hisz még a győzelemben. Hajrá!
Motegi – Philipp Island – Malaysia. Bumm-bumm-bumm. Kis pihenő után jönnek a nagy távil keleti futamok, Philipp Island szerintem mindenkinek nagy kedvenc. Élvezzünk ki minden pillanatot, mert mindjárt vége a szezonnak és inséges idők jönnek!
#motogp #marcmarquez#fabioquartararo #maverickvinales #8ball #gpking #rodeoride34