2019 Motogp – Moneytalk, avagy a pénz beszél
2019 Motogp – Moneytalk, avagy a pénz beszél
szerző: Király László
2019.09.28.
A 2019-es Motogp szezon gyakorlatilag eldőlt, és az aktuális bajnok Marc Marquez a hatodik vb. címet húzza be a Honda számára, hét év alatt. 2020-ra a Zarco által elhagyott Factory Ktm ülést leszámítva gyakorlatilag minden motor foglalt, a 2021-es évet illetően viszont máris érezhető a mozgolódás, a szaksajtó pedig mindenkit izgató témában aktív, a csapatok és a versenyzők zsebeiben igyekszik turkálni, hogy szórakoztassa a nagyérdeműt. Tegyünk mi is így.
A motorversenyzők fizetése és a csapatok költségvetése nem nyilvános adat, de az informális csatornákon át csepeg annyi információ, hogy nagyjából be lehessen lőni az összegeket. A napokban épp Claudio Domenicali szúrt vissza Alvaro Bautistának, aki azt nyilatkozta, hogy a Ducati csapatról nem anyagi okok miatt vált a gyári Hondára. Domenicali Ducati vezér twitter üzenetben cáfolja ezt, két évre 7 számjegyű szerződést ajánlottak Bautistának, aki azonban visszautasította azt. Kevesellte.
This picture was the beginning of a fantastic row of wins. Now Bau Bau says he left Ducati for Honda when we decided for Scott, and It was not for the money. But we made him an offer with 6 zero in two years and he refused, he wanted more, nothing else. Life is about choices. pic.twitter.com/nAldu7dM0W
— Claudio Domenicali (@domenicaliC) 2019. szeptember 27.
A Motogp versenyzőinek fizetése, legalábbis a legfelső szinten sokszorosa az Alvaronak felajánlott összegnek. A Gp mezőny legjobban fizetett versenyzője, a kategóriát hét éve uraló Marc Marquez. A spanyol hozzávetőleg évi 15 millió euróért terelgeti a Repsol motor a versenynaptár 19 helyszínén, igen nagy sikerrel. Az eredmények szerint minden egyes Marquezre elköltött euro cent busásan megtérül. Összehasonlításként, Lorenzo évi 11 millió eurót kapott évente a Ducatitól, jelenleg 3.5 millió eurót kap a Hondától. A HRC által Gp versenyzésre éves szinten elköltött összeg nagyjából 80 millió dollár (24 milliárd forint !), így bátran kijelenthetjük, hogy a Repsol Honda legdrágább alkatrésze egy hús-vér élőlény, 1993 február 17-én született a spanyolországi Cervera-ban, 169 cm magas és 65 kiló.
MM93 in eksön
A Honda korábbi nyilatkozatai alapján a Motogp világbajnoki cím megszerzése automatikusan 2 millió euro-val növeli a bajnok következő évi fizetési csekkjén található összeget. így a már 2021-re előre tekintő Ducati fejesek biztosak abban, hogy 15 millióért a tárgyaló asztalhoz sem tudják majd leültetni Marquez menedzserét. De mennyit érhet a piacon Marc Marquez gyorsasági versenymotoron mutatott páratlan tehetsége? Nem tudjuk, de valószínű, hogy ha 2021-re 20 milliót mond, vagy 25-öt, találni fog csapatot, aki kifizeti az összeget. A Ducati évek óta arról beszél, hogy minimum két+ vb. címet nyertek volna már az elmúlt időszakban, ha a Hondának nincs egy Marc Marqueze. Ők biztosan elgondolkodnak majd a lehető leggyorsabb tuning fejlesztés végre hajtásán, ami nem más, mint Marquez leigazolása. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy Marquez 2009 óta Red Bull támogatott sportoló, és ha a KTM ilyen ütemű fejlődést mutat a szintét HRC Repsol Honda szerzemény Dani Pedrosa segítségével, van esély a megállapodásra. A Red Bull vezér Dietrich Matesich már amúgy is nyakig benne van a narancssárga Motogp projectben, és mint azt a Forma1-ben láthatjuk, hajlandó mélyen belenyúlni a Red Bull zsebbe, ha győztes csapat felállítására van esély.
Marc Marquez a többi gyártó ellen
A kérdés az, hogy a fizetési csekk versenybe meddig hajlandó belemenni a Honda. Ha Marquez 20-25-30 millió eurós ajánlatokat kap, a Hondának vagy meg kell emelnie a Motogp projektre elköltött büdzsét, vagy az RCV213 fejlesztésére fordítható pénzt kell csonkolnia. Majd kevesebbet kap az aero részleg, vagy a váz fejlesztő gárda. Esetleg a V4-es erőforrás fejlesztői, vagy az elektronikával foglakozó mérnöki csapat. Ez persze hosszú távon öngyilkosság, a pénzes zsákon ülő Ducati és Ktm mellett a Suzuki is szépen fejlődik, nem beszélve a fejlesztési cunamiba kezdett Yamaháról. A Honda tehát nem állhat meg az RCV2013-as fejlesztésével. Ha mégis így tesz, elsősorban Marquezt kényszeríti nagyobb kockázat vállalásra a jövőbeni futamokon, és a fagyi mindkét fél részére máris visszanyal. Másrészt a Honda be is zárja magát abba a börtöncellába, amelyhez egyre inkább csak a 93-as versenyzőnek lesz kulcsa. Bizony, Marquez végleg rabul ejtheti a HRC alakulatot.
Mik lehetnek a további opciók? Mint az elmúlt hét esztendőben kiderült, a jelenlegi Motogp mezőny versenyzőinek legyőzése nem jelent valódi problémát Marc Marquez számára, maradnak tehát az ifjú titánok, első körben jelenleg Fabio Quartararo. A Yamaha számára eljött az idő, hogy komolyra fordítsa a tárgyalásokat Fabioval, ha nem teszi, a versenyző, aki eddig egyedüliként az újoncok közül nem ijedt meg a saját (és Marquez) árnyékától, gyorsan új kérőre találhat a Motogp paddockban. A Yamaha, egyelőre legalábbis a külső szemlélő számára úgy tűnhet, tehetetlenkedik. A Petronas által felajánlott nagyobb összeg ellenére is tovább lebegteti, hogy a szatellit csapat és Quartararo számára is elérhetővé teszi-e a Full Factory Yamahát a 2020-as szezonban. A Yamaha hozzáállása is érthető, nekik és főszponzoraiknak egy gyári csapatos győzelemre képes versenyzőre lenne szükségük. A háttérben persze zajlik az élet, az elmúlt hét híre, hogy a Yamahának sikerült nagy pénzért elcsábítania a Ducati gyári alakulatától azt a Marco Frigerio-t, aki csak annyira nagy Magnetti-Marelli egyen elektronika guru, hogy annak idején részt vett a 2016 óta kötelezően használandó alkatrész szoftverének kifejlesztésében. Ez a művelet valószínűleg megint csak nem volt ingyen, Luigi Dal'igna Ducati csapat főnök persze tombol.
Marco Frigerio jövőre Yamaha színekben…
A Yamaha tehát először ott erősít, ahol a leg gyengébben megy neki, a japán mérnökök szemmel láthatóan nem boldogultak az olasz elektronikával, a hangvillások pedig nem csináltak mást, mint amit a Honda már két éve meglépett, leigazoltak egy Magnetti gurut.
A pénz nem csak a versenyzők fizetésében megjelenő teher. A Suzuki gyári csapat vezetője Davide Brivio komolyan forszírozza a Hammamatsu-i gyár felső vezetésénél a Suzuki satellit csapat felállításának engedélyezését, szerinte ideje, hogy a kékek is beszálljanak a felnőtt ligába. Jelenleg a Suzuki egy harmadát költi a Motogp-re, mint az óriás Honda, a B csapat felállítása pedig alaposan megdobná a költségeket. Az eddig elért eredmények igazolják Brivio hatékony munkáját, de ha nincs pénz a cirkuszra a Suzuki kasszájában, akkor ez édes kevés. A Suzuki csapat vezetője ennek ellenére nem véletlenül tárgyalt Johan Zarcoval az Aragoni nagydíjat megelőző héten. Ha 2020-ban nem is, de egy esetleg felálló Suzuki satellit csapat számára 2021-ben kecsegtető opció lehet a jelenleg munkanélküli francia. Zarco problémáira is nagyszerű megoldás lenne a stílusához közel álló sornégyes technika, a Honda, vagy a Ducati KTM-hez hasonló viselkedése valószínűleg szintén megoldhatatlan feladatok elé állítaná Johannt.
Zajlik tehát az agy elszívás és az őstehetségekért folyó csata a Motogpben is, mint minden más műfajban bolygónkon. Még ha ebből csak száguldó kétkerekű rakétákon utazó csatázó versenyzőket látunk is.
#motogp #gpking #rodeoride34