2019 Motogp 14. Aragon – Gondolatok
2019 Motogp 14. Aragon – Gondolatok
Szerző: Király László – Gp-king
2019.09.23.
Aragon Gp. A semmi közepén, a Gízai piramisokat idéző kőfal előtt, nagyon gyors kétkerekűekről festői képek készülnek.
Még valami? Ja, a pálya órajárással ellentétes irányba, balra megy. Ergo Marquez nyer. Dióhéjban ennyi, de fejtsük ki ezt egy kissé bővebben…
Minden verseny hétvégének megvan a pontos menetrendje. Csütörtök délre minden készen áll a show műsorra, 18.00-kor Pre-race press conference, a versenyt megelőző sajtókonferencia. Megy a jó pofizás, mindenki nyugis és kiegyensúlyozott még, javarészt a közösségi médián feltett rajongói kérdések dobják fel a hangulatot. Péntek reggel elindul a valódi munka, a Gp versenyzők helyi idő szerint 09.55-kor pályára lépnek, az első szabadedzésen Free Practice 1 ( Fp1). 10.40-ig tart az edzés, a versenyzők és a csapatok az alapbeállításokat keresgélik, olvasgatják a Michelin aktuális gumi kiosztásának ajánlásait. A második szabadedzés már élesben megy, itt általában az első verseny szimulációkkal vannak elfoglalva a csapatok, lévén az Fp2 14.10-kor veszi kezdetét és 14.55-ig art. A levegő és az aszfalt hőmérséklete hasonlít a vasárnap délutáni körülményekhez, így ki lehet próbálni, melyik gumi keverék lesz a legmegfelelőbb. Ezen az edzésen már gyors kört is igyekeznek villantani a versenyzők, hiszen az első három edzésen futott 10 leggyorsabb kör automatikus bejutást jelent a Q2-es kvalifikációba. Aki bekerül az első 10-be, már biztosan nem rajtol 12. pozíciónál rosszabb rajthelyről. Péntek este 17.30-kor Safety Commision megbeszélés, ahol a kijelölt top versenyzők, a pálya üzemeltetői, a FIM és a DORNA szakértői megbeszélik a pálya állapotával és biztonságával kapcsolatban felmerült kérdéseket. Szombaton délelőtt az Fp3 szabad edzés újra 9.55-10.40ig tart, akinek jobban fekszenek a délelőtti hűvösebb körülmények, ekkor próbál még gyors kört futni a direkt Q2-be kerülésért. Ezen felül további motor beállításokat eszközölnek a csapatok. Délután 13.30-tól 14.00-ig tart az Fp4 szabad edzés, itt az addig tapasztalak alapján zajlanak a verseny szimulációk, a finom beállítások. Akiknek nem sikerült a 10 leggyorsabb közé verekedniük magukat, az első kvalifikációs edzésen ( Q1) vesznek részt 14.10-14.25-ig. Az első két helyezett tovább mehet a második kvalifikációs edzésre, (Q2) 14.35-14.50 ahol azután kialakul a végső rajt sorrend. Szombat este 18.00-kor kvalifikációs sajtó tájékoztató a Motogp rajtrács első három helyezettjének részvételével. ( A Moto2 és a Moto3 pol pozíciósa is részt vesz a tájékoztatón). Esélylatolgatós beszélgetés ez a sajtó képviselői és top versenyzők között. Vasárnap reggel 09.30-09.50-ig bemelegítő edzés (warm up) a Gp kategória számára, utolsó beállítások és ráhangolódás ez az ( általában) 14.00-kor induló versenyre.
Csodálatosan megkomponált program ez, tökéleteses körülményeket biztosít a versenyzők számára a folyamatos gyorsulásra, a beállítások tökéletesítésére, hogy vasárnap délután 14.00-tól 40-45 percen keresztül a legjobbat tudják kihozni önmagukból és a rendelkezésükre álló technikából.
Ennek a csodálatos kompozíciónak a feszített víztükrébe sikerült atombombát dobnia a 93-as rajtszámmal induló versenyzőnek az Fp1-es szabadedzésen, helyi idő szerint 10 óra 39 perckor.
Az esemény, ha bevallják a versenytársak, ha nem, méretes pusztítást hajtott végre az egész Motogp paddock lelki világában. Petronas csapat álla a földön, mindenki a vállát vonogatja. A HRC vezérkara, Alberto Puig és Takeo Yokoyama mindeközben a boksz utcában vidámkodik, az elképesztő köridő láttán.
The reaction says it all!!! ????#AragonGP ???????? pic.twitter.com/OaD7N6WmDH
— MotoGP™ ???????? (@MotoGP) 2019. szeptember 20.
Mint később kiderült, ez az atom kör volt az egész hétvége leggyorsabb köre, és a futam után azt is megtudtuk, hogy a vasárnapi versenyen is az Fp1-ben használt beállításokat használta a 93-as. Ennyivel van Marc Marquez és csapata a mezőny előtt, egy számukra kedvező pályán.
Az elmúlt évek folyamán megszokhattuk, hogy Cal Crutchlow, aki Hondás ként látja Marquez telemetria és egyéb adatait a boxban, elismerően nyilatkozik a 93-asról. Az utóbbi két évben Dovi tucatszor nyilatkozta a sajtótájékoztatókon, hogy a különleges összetevő a HRC által kotyvasztott levesben Marquez. Ebbe a csapatba állt be az Fp1-es edzés után Jack Miller, akinek nagyszerű, 5. helyezését nagy pacsikkal ünnepelte a csapat: „ Jól mentél”. Ezután Miller ránézett a monitorra. A hátrány 2.232 másodperc. Jól mentem? Akkor ez micsoda? „Ekkora különbség elb.szottul fáj a riválisoknak, de hát Marquez egy teljesen más állatfaj”. Azért érdekesek ezek a megnyilatkozások, mert a motorversenyző, ha bevallja, ha nem, pontosan tisztában van versenytársai erősségeivel, gyengéivel. A külső szemlélő javarészt előzéseket, bukásokat, befutót és eredményeket lát, aki viszont tizenkilenc versenyhétvégét és egy csomó tesztnapot magában foglaló szezont tölt egy pályán versenytársaival, látja a felszín alatt megbújó emberi teljesítményeket. Marc Marquez „rajongói tábora a paddockban” egy fővel biztosan nőtt ezen a hétvégén.
A szabadedzések amúgy Quartararo és a Yamahák további menetelését hozták, de Alex Rins és Andrea Dovizioso verseny szimulációs idői is jó eredménnyel kecsegtettek.
A kvalifikációs edzések után a rajt sorrend a következő képpen alakult: 1. Marc Marquez 2. Fabio Quartararo 3. Maverick Vinales 4. Jack Miller 5. Aleix Espargaro 6. Valentino Rossi. Andrea Dovizioso a 10. helyig jutott, Alex Rins pedig egy teljesen elkottázott kvalifikáció stratégia végrehajtása után a 13. rajtkockából várhatta a futamkezdést.
1. Marc Marquez - Repsol Honda Team: Túl sokat nem mondhatunk a Gp csodagyerekkel kapcsolatban. 200. Vb futamon Jó rajt után három kör alatt meglépett a mezőnytől és ezúttal nem ismételte meg az amerikai nagydíjon elkövetett hibát. Mivel a 93-asnak a Texasi fiaskó után feltűnt, hogy a 2 másodperces előnnyel megszerzett győzelmekért ugyanúgy 25 pont jár, mint a 12 másodpercesekért, a verseny 4. körétől visszacsukta a gázt. Csak arra figyelt, hogy megmaradjon a biztos távolság közte és az üldözők között. A tavalyi futamhoz képest Aragonban újra megmutatkoztak a HRC idei fejlesztéseinek eredményei is. A motor balance megváltoztatásának az RCV213-as kevésbé terheli az első gumit, így hűvösebb időben Marquez medium első gumival is képes végig csinálni a futamot. A megerősödött blokk pedig kompenzálja a megváltozott futómű és motor balanceból fakadó lassabb kanyar bemenetet. Így a kockázat is kevesebb, Marcnak nem kell rekord mennyiségű bukással harcolnia a jó eredményekért. Marquez előnye 98 pont Dovival szemben, a Thai futam az első „meccslabda”, már a következő futamon meglehet a 8. vb cím. A jövőre nézve az Aragonban bevitt gyomros megmutatta a konkurenciának, hogy mire számíthatnak: A 93-as versenyző teljesen felnőtt és beérett, higgadt, átgondolt verseny hétvégékre is képes, akár úgy, hogy a vízfoltos aszfaltos szabadedzéseket tüntetően kihagyva, nem kockáztatva, a boxból figyeli vetélytársai vergődését. A forrófejű, vigyori, viccelődős kis Joker face a múlté, a szemünk láttára felnőtt Marc Marquez ma már egészen más kávéház.
2. Andrea Dovizioso - Ducati Team: Az alacsonyabb vasárnapi hőmérséklet és a felhős égbolt miatt alacsonyabb aszfalt hőmérséklet okán Dovi az utolsó pillanatban, a rajtrácson cseréltette soft-ra hard hátsó gumiját. Ez a döntés tökéletesnek bizonyult, és lehetővé tette Andrea félelmetes felzárkózását a 10. rajt pozícióból. A ragadós pályán nem kellett megküzdenie a Misano-ban tapasztalt tapadási problémákkal, és a felzárkózás ellenére is csak 5 másodperccel tartott számára tovább a versenytáv teljesítése, mint 2018-ban.
A Ducati és Dovi tehát gyorsult a tavalyi esztendőhöz képest, de Marquez és Hondája még nagyobbat volt képes előre lépni ebben az évben. A szoros befutó így elmaradt, de a Misano-i rémálom Ducati futam után így is jól jött a dobogós eredmény.
3. Jack Miller – Pramac Racing Ducati: Jack gyorsan kiheverte az Fp1-ben Marqueztől elszenvedett mély ütést, szombaton már a 93-asra helyezhető esetleges nyomásról is nyilatkozgatott a versenyt illetően. Azután a realitás a realitás gyorsan romba döntötte a keménykedő álmokat, Jack nyilatkozata szerint az első kör végére már távcsőre lett volna szüksége, hogy lássa a világbajnokot. A futam folyamán Dovi és Vinales mögött eltöltött körök azonban óriási lehetőséget adtak Jack számára a tanulásra. Az Andrea Dovizioso lecke tanulsága, hogy Jack túl gyorsan esik bele a kanyarokba, azután erőszakosan gyorsít ki, ráadásul az ívről lecsúszva hosszabb utat is tesz meg a kanyarokban, mint Dovi. Ezeknek a hibáknak az árát a hátsó gumi gyorsabb elfogyásával kell megfizetni, de Miller a verseny második felében ügyesen elleste Dovi rutinos gumikímélő stílusát. Jack elsődleges célja ebben az évben a legeredményesebb satelit versenyzőként végezni, Aragon után mindössze 6 pont a hátránya Quartaroval szemben.
4. Maverick Vinales – Monster Energy Yamaha Motogp: Maverick 0.4 másodperccel lemaradt a dobogóról, annak ellenére, hogy bő 15 másodpercet javított tavalyi verseny idején. A Yamaha fejlődése tehát kézzel fogható, de ezen a hétvégén az időjárás nem segített a hangvillásoknak. A forró körülmények között motorjukon jól működő hard hátsó gumi a hűvösebb időben elfogyott a futam végére. Érdekes anomáliával állunk szemben a Michelin gumikkal kapcsolatban, hogyan lehet az, hogy a Soft gumi kibírja a versenytávot, miközben a hard keverék elfogy? A versenyzők a futam utáni sajtó tájékoztatón felvilágosították a nagyérdeműt, megtudhattuk, hogy a viszonylag egyszerű Bridgestone időkhöz képest milyen gumi pókert kell végig játszaniuk minden egyes verseny hétvégén. Igen, a Michelin hard hátsó gumik általában tovább bírják, mint puha keverékű társaik. Amennyiben viszont az aszfalt 35, a levegő hőmérséklete 25 fok alá esik, a kemény hátsó gumi csúszni kezd. Így amíg puha keverékkel szerelt motorok hátsó gumija gurul az aszfalton, addig a kemény keverékkel szerelt motor hátsó kereke gyorsabban forog, mint ahogy a motor halad, az értékes ragacs pedig szép hosszú fekete gumi csíkok formájában, látványos füstölés kíséretében, ott marad az aszfalton. Tehát fogy a gumi, ami pedig sokáig fogy, az előbb-utóbb elfogy. Maverick és a többi Yamahás persze orvosolhatná a problémát egy érzékenyebb kipörgés gátló térkép bekapcsolásával, de akkor motorjuk a gyengébb kanyarból való kigyorsítás okán még többet veszitene az egyenesekben, ezzel tetézve az amúgy is fennálló lóerő hátrányból fakadó lemaradásukat. Maverick mindezzel együtt is a leggyorsabb Yamahás volt a hétvégén, ami talán gyógyír az elmaradt dobogó helyezésre.
5. Fabio Quartararo – Petronas Yamaha Srt.: Fabio miután végig villogta az edzéseket és irtózatosan gyors kört hajlítva 2. rajtpozíciót szerzett a Q2-ben, rögtön a verseny második körében szembesült a Hard hátsó gumi okozta nehézségekkel, és kevésbé találta a megoldást a problémára, mint Maverick Vinales. Az ifjú francia nagyszerű teljesítményét látva hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy Fabio kategória újonc, és Gp motorral minden egyes hétvégén először próbálkozik az adott versenypályán. Ennek ellenére a jelek továbbra is biztatóak, és azt hiszem Fabióval együtt nagyon várjuk már a bejelentést, hogy a versenyző 2020-ban Factory Yamahára ülhet.
6. Cal Crutchlow – LCR Honda Castrol: A szezont majd egy kiló fémmel a bokájában teljesítő britt elégedett volt 6. helyezésével. Tíz másodperc hátrány a győztes mögött épp fele a Silverstone-i futamon begyűjtöttnek. Cal az előző évben még vérmes reményekkel vágott neki a szezonnak, de a tavalyi Philip Islanden begyűjtött bokasérülése úgy tűnik végleg megpecsételte versenyzői pályafutását. Egyre több kiszólásából lehet sejteni, hogy a következő szezonban még kitölti szerződéses idejét, de 2021-től nem vágyik rá, hogy a Gp versenyzők embert próbáló életét élje. Bokája folyamatosan fáj, a helyzet kissé rosszabbodott a szezon eleje óta. A legnagyobb probléma, hogy nincs egyértelműen jó döntés a vasak eltávolítására. Lehet jobb lesz a helyzet a műtét után, de az is lehet, hogy komoly maradandó romlás követi a beavatkozást. Hogy ennek tudatában hogyan lehet 340+ km/h-ról fékezni körről körre a világ leggyorsabb motorversenyzői között fel nem foghatom. Az is látszik, hogy Marquez árnyékában letisztult a kép a britt versenyző fejében: még ilyen akarat mellett sem lesz képes soha a 93-as szintjén megülni a HRC által rendelkezésére bocsájtott kétkerekűt, annak ellenére sem, hogy idén 2019 Factory specifikációs motort kapott.
Az aragoni hétvégével kapcsolatban meg kell még említenünk Alex Rins újabb szörnyű szereplését, amely egyértelműen az eltaktikázott kvalifikáció eredménye. Tizenharmadik rajhelyről mindhiába a jó verseny tempó, a forszírozott felzárkózásba kódolva vannak a hibák, ennek ezen a hétvégén a megtorpedózott Franco Morbidelli itta meg a levét. A hétvége hőse Aleix Espargaro, aki Apriliája nyergében nagyon bensőséges kapcsolatot ápol az Aragon-i aszfalt csíkkal, ez most a 7. helyezés megszerzésére volt elegendő. Testvére Pol Espargaro már átesett csukló műtétjén, talán a Thai versenyen megpróbálkozik a visszatéréssel. Végül Valentino Rossi csalódást keltő hétvégéjéről kell még megemlékeznünk, a veterán 6. rajtrácsról indulva folyamatosan visszacsúszva szerezte meg a 8. helyet a végelszámolásnál. Ami a nyugtalanító, hogy a győztestől 23, a legjobb Yamahás Vinalestől pedig 18 másodpercest hátrány sikerült összegyűjtenie a 23 körös verseny alatt, ami rengeteg.
Következő állomás Thai Gp, amely a tavalyi esztendőben óiási izgalmakat és nagyon szoros befutót hozott. És persze meglátjuk, Marquez ezen a helyszínen behuzza-e 8. Vb. elsőségét.
#motogp #marcmarquez #andreadovizioso #jacjmiller #gpking #rodeoride34