2019 Motogp 10. Brno - Gondolatok
2019 Motogp 10. Brno - Gondolatok
Szerző: Király László - GP-King
2019.08.07
Egy újabb verseny, amelyet a helyszínen élvezhettem végig, sok anyag gyűlt össze és igen sok a mesélni való, amit később fogok majd megosztani veletek. Most azonban az elemzés.
Véget ért a Motogp mezőny nyári vakációja, feltöltődve és harcra készen érkeztek a versenyzők a számunkra hazai futamnak számító Brno-i verseny helyszínre. Várakozásaink igen nagyok voltak, hiszen a 2018-as szezonban itt indult a Ducati nagy menetelése, egészen az Aragon-i futamig nem talált fogást a vörösökön a Ducatik aktuális főellensége, Marc Marquez.
A hétvége azonban szomorú eseménnyel indult a Ducati, és az egész Motogp paddock számára. Brno-i Szállodai szobájában holtan találták a Ducati csapat sajtósát, a 36 éves Luca Semprinit, és a tragédia erősen rányomta a bélyegét a Ducati gyári alakulatának hangulatára. Dovi és Petrucci a csütörtöki sajtó tájékoztatót ki is hagyta, és az egész hétvégén látványosan kerülték a nyilvánosságot.
A pénteki edzéseken a Marquez, Quartararo, Vinales, és Rins is letette névjegyét, Marquez a versenyt követően bevallotta, hogy Doviziozo mellett Maverick és Fabio erős verseny tempójától tartott. Az időjósok szombatra esőt jövendöltek, így már az FP2-ben előkerültek a soft gumik, senki nem akart kimaradni a Q2-ből.
Szombaton reggel megérkezett az égi áldás, a délutáni Q2-es edzés pedig egy kisebb Marquez vs Rins csörtét, és egy elképesztő kvalifikációs kört tartogatott számunkra.
A videót nézve kissé érthetetlen, hogy vajon mi késztet két top versenyzőt ilyen érthetetlen cicaharcra egy kivezető körön. Az is tisztán látszik, hogy akik Marquezt nem kedvelik, Alex Rins-el értenek egyet az incidenssel kapcsolatban. Rins szerint Marc nem tiszteli versenytársait és nagyon veszélyes volt a kialakult helyzet. Marquez szerint: persze-persze… nyugalom, haladjunk tovább. Nehéz a helyzetben van ilyenkor a hozzám hasonló rajongó, ha épp a két kedvence gonoszkodik egymással, mindenesetre én így láttam a szituációt:
Marquez elengedte Jack Millert (elmondása alapján nem szándékosan, szimplán lecsúszott az ívről), viszont nem tette meg ezt a szívességet Alex Rinsnek, viszont lecsúszott a száraz csíkról az omega kanyar kombináció második balosában. Így hagyott egy kicsit helyet az addigra már felpaprikázott Rins számára.
Ha Alex szerint az incidens veszélyes volt, hát valószínűleg erre a pillanatra gondolhatott, hiszen rendesen megtámasztotta a 93-ast az előzés során, Marc pedig a vizes részen megcsúszva majdnem eldobta a vasat. Hogy egy levezető körön miért kellett a Suzukit beleállítani Repsol Hondás hátába fogalmam sincs, biztosan tiszteletből. Természetesen Marqueznek sem kell hülyeségért a szomszédba menni, természetesen nem hagyta annyiban a dolgot. A bokszutca bejárat előtti balosban keményet fékezve, de tisztán beszúrt Alexnek.
Azt gondolhattuk, hogy ezzel véget is ér a kardozás, de úgy tűnik mindenkinek piszkosul sürgős lett a bokszba jutás, még Jack Miller is beszállt a pit Lane-ig megrendezett kisdöntőbe….
Alex Rins ezt aztán már végleg nem tűrhette… a 60 km/órás sebességkorlátozást jelentő boksz utca vonalig (Pit Lane) mindkettőjüket visszaelőzte, és elsőként szakította át a célszalagot ebben az elképesztően fontos kis házi versenyben.
Itt még a boksz utca vonalának közepén „motoroztak” a srácok. Alexnek viszont annyira tele volt az orra valamiért Marquezzel, hogy szépen elkezdte jobbra kormányozni a bekapcsolt pit Limiter (a boksz utcában történő gyorshajtást megakadályozó elektronika) által ugyanolyan tempóra kényszerített Marcot, belevezetve őt a szűkülő boksz utca gumi falába. Ezután jött az ominózus Marquez taszítás…
Gondolom, a két kis kecske a hídon mese mindenkinek megvan, és ez a két csúcsragadozó motorversenyző is valószínűleg ismeri a spanyol változatot. Miért játsszák mégis ezeket a játszmákat időről időre motorversenyzők? Mert így vannak bekötve, ilyen a mentalitásuk és már ezekben az apró és jelentéktelen szituációkban is igyekeznek egymás fölé kerekedni. Mindenesetre Marqueznek ez a fél kör adta az ötletet a slick gumik felrakására, amelyekkel elképesztő kört villantott a Q2-es edzés végén, 2,5 másodpercet adva a második Jack Millernek.
Az fantasztikus utolsó kör egyébként nem aratott osztatlan sikert a HRC boxban, a csapat egyik fele ünnepelt, de a nagy főnökök morcosan csóválták a fejüket a felesleges kockáztatás okán. Marc 58 ponttal vezette a bajnokságot szombat délután és teljesen mindegy volt, hogy az első, vagy a harmadik rajt pozícióból indult volna a vasárnapi futamon. Szerintük… Marc Marquez szerint viszont nagyon is fontos, hogy amennyiben lehetséges, minden egyes alkalommal földbe döngölje ellenfelei orrát, hogy azok végül elhiggyék róla, hogy verhetetlen. Ha ez sikerül, a rajtrácsra már úgy fognak felállni, hogy a 2. helyezéstől lefelé osztozkodjanak az elérhető eredményeken. Ismerős? Hát persze hogy az… a motor márkája és színe is passzol, az úri embert Mick Doohannek hívják. Nem túl jó hír ez a szoros és izgalmas versenyek kedvelőinek, (értsd mindenki :)) de úgy tűnik, hozzá kell szoknunk a dologhoz.
A rajtsorrend bolond időjárásban bolondosan alakult, két Ktm is befért az első hatba. 1. Marc Marquez, 2. Jack Miller, 3. Johann Zarco 4. Andrea Doviziozo 5. Pol Espargaro 6. Alex Rins
A futam előtt fél órával leszakadt az ég, majd Valentino hathatós beavatkozása után halasztott rajt következett. Ezzel, mint utólag kiderült mindenki egyet értett, a célegyenes környéke és az azt követő első jobbos csupa víz volt, a pálya hátsó része porszáraz. A célegyenes bal oldala szárazabb, a jobb oldala csurom víz. Érdekes volt közelről szemlélni, amint a paddock népe reagált a megváltozott körülményekre: egy hangyaboly lakóinak felbolydulása kísértetiesen hasonlít a látottakra. A verseny azután sokkal nyugodtabban alakult.
1. Marc Marquez: Lassan elfogynak a jelzők. A 93-as rajtszámú versenyző teljesen beérett, karrierje csúcsán van. Ebben segítségére van a HRC fantasztikus fejlesztő munkája, aminek eredményeképpen eltűnt az elmúlt két esztendőben tapasztalt hátrány a Wv pénzen doppingolt Ducati alakulat csupa izom versenygépeivel szemben. Így kevesebb kockáztatásra van szükség a féktávokon és a kanyar bejáratoknál, a megszokott Marquez style megmozdulásokra sincs szüksége a Motogp egyeduralkodójának. Ennek ellenére újra láthattunk egy olyan mentést a kifelé-lefelé lejtő Schwantz kanyarban, amelynek más versenyzőknél 100 esetből 98 alkalommal bukás a vége.
???? @marcmarquez93 is trying to pull the pin!
— MotoGP™ ???????? (@MotoGP) August 4, 2019
The world champion is riding on the edge as he aims to drop @AndreaDovizioso! ????#CzechGP ???????? pic.twitter.com/Y9TuOUGWsa
A hiba ellenére ebben a körben 0,5 másodperccel tudta növelni előnyét Marquez Doviziozóval szemben, ez pedig egy újabb megsemmisítő vereséget jelentett a spanyol fenomén számára. Mindezt egy olyan pályán, ahol száraz körülmények között még nem sikerült nyernie a király kategóriában. Természetesen az 58 pontos előny nem indokolta a 105 %-on motorozást, de jó látni, hogy bármekkora a fölénye a 93-asnak, gondoskodik róla, hogy ne unjuk el magunkat teljesen: Mindig van egy kis látnivaló: Ha más nem, az elképesztő kontroll a világ leggyorsabb kétkerekű versenygépe felett… a pont előny immár 63-ra emelkedett. A kérdés, meddig maradhat Marc Marquez a zeniten: 1 év? 5 év? Nem tudhatjuk… hogy most ő a gyorsasági motorversenyzés csúcsa, az vitathatatlan.
2. Andrea Doviziozo: Hogy mekkorát fordulhat akár Marquez helyzete is a Motogp technikai versenyének alakulásával, mi sem bizonyíja jobban, mint Andrea helyzete. Két szörnyű futamon van túl, a tavalyi Brnoi győztes. Assenben 14, Sachsenringen 16 másodpercet kapott az első helyezettől, kellett már egy dobogós eredmény. A helyzet azonban továbbra is nyugtalanító, bár semmi új nincs benne. Amióta a Ducati 2003-ban 30 év kihagyás után visszatért a Motogp versenyzés világába, a motorblokk köré építették versenygépeiket.
Durva kigyorsítás, nagy végsebesség, késői fékezés, a kanyar közepén pedig úgyis nehéz előzni alapon oldja meg a versenyző a nehézségeket. Amíg a motorblokk biztosítja az előnyt a koncepció versenyképes, és mivel az egyenesben kisebb rizikóval lehet előzni, mint a féktávon és kanyarban, még kevesebb hibalehetőséget is rejt magában a versenyző számára. Ha azonban a lóerő fölény elfogy, mint ebben az esztendőben, újra előjönnek a régi problémák: A kanyar bejáratnál és a kanyar közepén elszenvedett hátrányt a kanyarból kifelé kénytelenek ledolgozni a Ducatisok, így újra láthatjuk kigyorsításon a tipikus Ducati hátsó rugóstag pumpálást, és az előző évekkel ellentétben a hátsó gumi is idő előtt elfogy. Tavaly Dovi csodálatosan tudta végig csinálni a versenyeket soft hátsó gumival, most a Medium sem segített rajta, Marquez pedig soft hátsóval is képes volt ellépni a 04-es számú versenyzőtől. Fordult a kocka, az üldözöttből üldöző lett, az pedig mindig több hátsó gumit vesz igénybe. Ezek a problémák a Ducatinál olyannyira nem új keletűek, hogy a vörös motor egyetlen újkori Vb. címét 2007-ben begyűjtő, majd gyári tesztpilótaként tevékenykedő Casey Stoner végleges távozásában is szerepe van. Stonernek ugyanis elege lett belőle, hogy az általa évek óta jelzett problémákra semmilyen választ nem adtak a mérnökök. Casey éppen eleget motorozott már életében ahhoz, hogy értelmetlenül ne tesztkörözgessen az üres versenypályán, tudva, hogy semmilyen tanácsát és visszajelzését nem veszik majd figyelembe. Redbull ring következik, újabb esély a vötrösök számára.
3. Jack Miller: Jack teljesítménye azért figyelemre méltó, mert a Brnoi versenyen mutatott türelmes hozzáállása a korábbi években elképzelhetetlen lett volna. Jack tudta, hogy Alex Rins motorjának hátsó gumija nem füstölhet büntetlenül 20 körön át a kigyorsításokon, kivárta hát, hogy elfogyjon a Michelin, és csak azután indított támadást.
További örömhír, hogy a Texasi futammal ellentétben, ahol Marquez elesett, itt egy valódi harmadik helyet ünnepelhetett az ausztrál, amelyet igazi csatában sikerült megszereznie. Szerződése ezek után már igazán elkészülhetne, Jack a sajtótájékoztatón jelezte, hogy rajta nem múlik, minden nap ellenőrzi email fiókját, hátha érkezett valami aláírni való. Hajrá Jack, ez nagyon szép eredmény volt.
4. Alex Rins: A két eldobott dobogós helyezés után egy elveszített 3. hely. Valójában Alex talán ott követte el a hibát, hogy túl sok gumit pazarolt el egy lóerőkkel nyerhető pályán Doviziozo üldözésére. Érdekes módon nem a gumi legszélén ment el a tapadás, (edge grip), ezért volt képes visszaszúrni Millernek az első támadás alkalmával. Azért is fájdalmas ez a Suzuki mérnökei szerint, mert amennyiben elegendő száraz pályás edzésidő állt volna rendelkezésre, a problémát szoftveresen orvosolni tudták volna. A keserű pirula ellenére ideje volt befejezni végre egy futamot, megerősítve a bajnokság pontversenyében elfoglalt 4. helyezést. Redbull ring még kemény dió lesz, de utána a Suzuki számára is könnyebben emészthető versenyhelyszínek következnek.
5. Cal Crutchlow: 6 másodperc a győztes márkatárstól nem drámaian sok, főleg ha a 11. rajtkockából indul a versenyző és már az első kör végén 3,8 másodperc a hátránya. Petruccit és Valentinot kissé nehéz volt átlépni, de az ötödik helyezéssel elégedetten nyilatkozott Cal. A kislánya nagyon cuki és sehová sem engedi apát egyedül a paddockban. Nem is volt szívem elrontani az idillt holmi szelfi képekkel… :)
6. Valentino Rossi: A veterán a legjobb Yamahásként végzett egyik kedvenc pályáján, 9 másodpercre a győztestől. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy Vale (és Quartararo) a célegyenes felszáradt bal oldaláról kezdhette a futamot, amíg Vinales (és Morbidelli) a vizes jobb oldalról indult. Ez Vinales futamát nagyjából el is rendezte, valódi rémálom első két kanyart élt meg a 12-es, annak ellenére, hogy mind a pénteki száraz edzéseken, mind a warm upon erős tempóra volt képes. Morbidelli a szintén vizes részről rajtoló Zarco megcsúszása után összeakadt a teljesen vétlen Joan Mir-el, mindketten a sóderban végezték. Yamahás ellenfélnek maradt tehát Quartararó aki elrontott rajt után közvetlenül Rossi mögött végzett. A 46-os számmal versenyző legenda nem volt túl boldog a futam után ennek ellenére a három nullázás és a Sachsenringi gyengécske produkció után nem rossz ez az eredmény. A visszavonulással kapcsolatos hírekre eddig nincs reakció, a hétfői teszten kipróbált 2020-as nyers Yamaha prototype azonban szemmel láthatóan nem lelkesítette túlságosan a legendát. Lehet, hogy ez is nyom majd a mérleg serpenyőjében, amikor megszületik a döntés.
Említésre méltó még Petrucci gyengébb teljesítménye, szemmel láthatóan őt viselte meg a leginkább a sajtós kolléga elveszítése. Egész hétvégén szinte a sírás kerülgette az olaszt, és ez sajnos a pályán mutatott teljesítményen is meglátszott.
Túl sok időnk nincs a merengésre, nyakunkon az osztrák nagydíj, ahol a Ducati gyakorlatilag veretlen. Marquez pedig iszonyatosan be akarja vinni a gyomrost a vörösöknek ezen a verseny helyszínen is kegyetlenül és könyörtelenül. Mint ahogyan azt nagy előd, Mick Doohan is tette annak idején…
Vasárnap egyébként a Spíler tv-n találkozhattok velem, Tóth Imivel és Balogh Tomival a stúdióban, illetve élvezhetitek Mezei Dani és Sebestyén Peti közvetítését!
#motogp #marcmarquez #andreadoviziozo #jackmiller #gpking