2019 Motogp 7. Kataluna - összefoglaló
2019 Motogp 7. Kataluna - összefoglaló
Szerző: Király László GP-King
2019.06.17.
Ezen a hétvégén ünnepelte 70. születésnapját a gyorsasági motorversenyzés, ennek alkalmából egy csodálatos dokumentumfilmet kaptunk, amelyet minden Motogp-t kedvelő rajongónak látnia kell. Bárcsak magyar felirattal is elérhető lenne, hogy mindenki élvezhesse a visszaemlékezést.
Racing Together: The history of the World Championship
— MotoGP™ ???? (@MotoGP) 2019. június 13.
Watch for free this documentary about the oldest Motorsport World Championship! #MotoGP70 | ????️https://t.co/R5ER0EZT6w
Ezen felül a Motogp szezon csúcsát jelentő szakaszában a bajnokság, az elmúlt évek legszorosabb pontállása a bajnoki címért folyó harcban, és az olaszok szentélye után a spanyol versenyzők hazai pályája, a Katalán Gp.
Nagy várakozásokkal vágtunk hát neki a Barcelonai verseny hétvégének, szokás szerint a csütörtök esti sajtótájékoztatóval kezdtünk. Mint mostanság annyiszor, az elcsépelt újságírói kérdések után újra a közösségi médiából érkező rajongói kérdés dobta fel a hangulatot: „A király kategória 70 születésnapján a múltba visszatekintve melyik korábbi sztárversenyző ellen csatáznátok a legszívesebben?” Hangzott a kérdés, a válaszok pedig részben a versenyzők pályán mutatott attitűdjének, részben pedig a sporthoz való gyermekkori érzelmi kötődését mutatták meg, nagyon látványosan.
Marc Marquez Mick Doohan ellen szállna harcba, minő meglepetés, az Ausztrál versenyző agresszív stílusa tetszik Marcnak, az ötszörös világbajnok ellen méretné meg magát a legszívesebben. Doviziozo esetében szintén a saját habitusának elődjét képviselő, okosan, tisztán, precízen és átgondoltan versenyző Wayne Rainey jelentené a legnagyobb kihívást, ha egy időgép segítségével Wayne a mai korba utazhatna egy-két futam erejéig. Alex Rins válaszában a Suzuki talán leglojálisabb és legőrültebb versenyzőjét az 1993-ban világbajnoki címet szerző Kevin Schwantz-ot nevezte meg mint kemény ellenfél, csakúgy, mint Maverick Vinales. Petrucciban megszólalt a patriotizmus a hozzá hasonlóan az olaszországi Terni városában született, 1957-ben 500-as bajnoki címet szerző Libero Liberatit ültetné az időgépbe. Aleix Espargaro-t is a szíve vezérelte múltbéli versenyző kiválasztásánál, Alex Criville-re esett a választása, hiszen ő volt az első spanyol világbajnok a király kategóriában. Aron Canet Marco Simoncellivel motorozna, ha tehetné, mert kisgyerekként ő volt kedvence a Gp mezőnyben.
Miután kiünnepelték és sajtó tájékoztatták magukat a versenyzők, pénteken kezdetét vette a megmérettetés. Az FP1-ben még Marquez-é volt a leggyorsabb köridő, de gyorsan ellopta tőle a show-t El Diablo, azaz Fabio Quartararo. A versenyt megelőzően ötször lépett pályára a mezőny és az SRT Yamaha újonca, ebből háromszor a leggyorsabb, kettő alkalommal pedig a második leggyorsabb versenyző volt a pályán. Kissé meglepő módon az összes Yamaha profitált a mindenki által csapnivalónak minősített tapadásból, a Mugello után a Barcelónai pályán hagyományosan jól szereplő Ducatik is szenvedtek az 50 fok feletti aszfalt hőmérséklet és a Michelinek okán. A Repsol Honda csapat Marquez újabb mentésével, illetve némi csapaton belüli villongással szórakoztatta a nagyérdeműt.
How does he do it?! ????
— MotoGP™ ???? (@MotoGP) 2019. június 15.
Watch @marcmarquez93's incredible reaction to the moment which may have cost him pole! ✊#CatalanGP | #MotoGP70 ????https://t.co/huOhMOqNDr
Watch this exchange between @marcmarquez93
— MotoGP™ ???? (@MotoGP) 2019. június 15.
and @lorenzo99 late in FP3! ????#CatalanGP | #MotoGP70https://t.co/yKbBdgiJFY
Ezen felül Lorenzo 3D nyomtatóval előállított új tank idomát is szemügyre vehettük, amivel a HRC mérnöki gárdája igyekezett bizonyítani Jorge Lorenzo melletti elhívatottságát a Japánba történt látogatás után.
A Q2-es edzés végeredményét Maverick Vinales korai örömködése miatt volt kénytelen módosítani a versenyigazgatóság. A még gyors kört motorozó versenytársait akadályozó spanyolt három rajthelyes büntetéssel jutalmazták a honfitársaknak való integetés után.
A rajtrács végü a következőképpen alakult:
- Fabio Quartararo, 2. Marc Marquez, 3. Franco Morbidelli 4. Valentino Rossi 5. Andrea Doviziozo 6. Maverick Vinales.
Parázs futamot vártunk tehát, a Yamahák feltámadásával, Alex Rins villongással és Ducati – Marquez párharccal megspékelve. Helyette ezt kaptuk:
The turbulent turn 10 tangle ????
— MotoGP™ ???? (@MotoGP) 2019. június 16.
Watch the drama from every angle ????#CatalanGP | ????️https://t.co/DAzfgXFdat
És persze Lorenzo valóban szívből jövő sajnálkozását, amiért akaratán kívül komolyan beleszólt a 2019-es bajnokság alakulásába. Három versenyzőtársa hétvégéjét nullázta le az ötszörös világbajnok, aki jól elkapott rajtja után soft-soft gumikon oda igyekezett, ahol korábbi eredményei alapján folyamatosan lennie kellene. A mezőny élére. A katalán pálya tízes kanyarja évek óta sok áldozatot követel, Iannone is takarította már le a pályáról Jorge-t 2016-ban, megszámlálhatatlan drámáért felelős ez a kanyar.
A mostani az előző jobbosban kezdődött, amikor is Vinalesnek el kellett vennie a gázt, ha nem akarta fellökni Marc Marquezt a 9-es kanyarban. Így a kigyorsítás rosszabbul sikerült, Lorenzonak esélyt adva Maverick megelőzésére a 10-es kanyar féktávján. Közben Dovi korábban fékezett a 10-es kanyarból történő jobb kigyorsítás reményében, lehetőséget adva Marqueznek a bebújásra. Lorenzo nem teljesen kontroll nélkül szállt bele a tömegbe, a szélesebb ívről visszatérő Doviziozo zárta el az útját a kissé túllőtt féktávon. Nem maradt más, mint az első fékkar keményebb használata, és a már lelapolt motor első gumijának megcsúszása… láncreakció. Valentino Rossi fogalmazta meg a lényeget, miután többször megnézte a szituációt a futam után. Szimpla verseny baleset… ezer hasonlót láttunk már. Vale a 10-es kanyar ellen is felemelte már a hangját az elmúlt években, szerinte egy ilyen típusú kanyar rendben van egy szupermarket parkolójában, de semmi esetre sem egy Motogp versenypályán. Rossi nem mond butaságot, a verseny hétvége bukásainak negyede ebben a kanyarban történt, pedig kanyarból a katalán pályán van még 13 másik.
Ennek ellenére lehetünk azért dühösek a 99-es számmal versenyző Repsolos versenyzőre. Több millió ember játékát rontotta el ez a fiú a katalán versenyen és az is feltűnhet, hogy mindig megtalálják ezek a szituációk, főleg mióta megkezdte vándorlását a Yamaha boxból a Ducatihoz, majd a Hondához. A Barcelonai hibát látva bevillan a tavalyi Jerez-i futam, ahol Dovi és Pedrosa volt a szenvedő fél. Persze azon a versenyen tényleg nem lehetett kijelenteni egyértelműen, hogy ki a hibás, de a hasonlat annyiban analóg, hogy Lorenzo hosszú idő után ott kezdte újra elkapni a fonalat a Ducati nyergében ülve, és mint a mostani hétvégén, akkor sem volt hajlandó elengedni azt. Bár ebből a másfél körből még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de Jorge tavaly a Jerez utáni második versenyen futamot nyert Mugelloban. Mindenestre mindannyian jobban járnánk, ha végre magára találna, mert a folyamatos frusztráció, és a bizonyítási vágy között feszülő ellentét minden versenyzőből a hibák sokaságát hozza elő.
Azért volt izgalom a dráma után is, lássuk hogyan alakult a talpon maradtak versenye.
1. Marc Marquez: Mázlista. Mondhatnánk első pillantásra a spanyol bajnok eredményét látva, hiszen ha a pillanat tört része alatt nem hozza meg a döntést Dovi megelőzésére, ha nem engedi vissza a fékkart és nem ragadja meg a lehetőséget, nagy valószínűséggel őt is elkaszálta volna a 99-es csapattárs. A szerencse fia, mondhatnánk, de észre kell vennünk, hogy a szokásos Hard első gumi mellé soft hátsót választott a bajnok, eleve a futam elejére tervezte a szökést. A tervhez képest még késésben is volt a 93-as amikor átvette a vezetést. A futam ötödik körében megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és azután is olyan köridőket motorozott a hétvége legforróbb napján, amit a szabadedzéseken látottak fényében nagyon nehéz lett volna leutánozni. Aki azt gondolja könnyű győzelem volt, annak figyelmébe ajánlom az alábbi videón látható féktávot, nagyjából 2 másodperces előnnyel a mezőny előtt.
Back on top of the podium! ????
— MotoGP™ ???? (@MotoGP) 2019. június 16.
Your #CatalanGP winner is marcmarquez93! ????#MotoGP70 ???? pic.twitter.com/Kfh0k4Kb4b
Marquez 37 pontos előny persze nem túl jó hír a rajongók számára, de ismerve a hétszeres világbajnok hozzáállását, attól nem kell tartanunk, hogy indokolatlanul sűrűn engedné vissza a gázkart alapállásba.
2. Fabio Quartararo: Fiatal francia izgalomfelelősünk mindössze 2.660 másodperccel maradt le a legfiatalabb Motogp futam győztes címről. Ebben a versenyt megnyerő és a címet jelenleg birtokló Marc Marquez akadályozta meg, tovább kell hát várnunk egy a Moto2-ből fellépő ifjú titán megjelenésére, hogy letaszítsa a trónról a 93-as spanyolt. Fabio az egész hétvégén botrányosan gyors volt, elképesztő képessége van egy-egy villám kör összerakására. A futamokon azonban eddig nem tudta végig vinni a szabadedzéseken mutatott formát, kivéve a Jerez-i futamot, ahol gyorsváltója hibája miatt volt kénytelen feladni a versenyt. Most a megritkult mezőnyben türelmesen figyelte Petrucci és Rins csatáját majd ellépve a csatározóktól meg sem állt a dobogó második fokáig. Végre. Szerintem mindannyian örülünk.
3. Danilo Petrucci: Petruxnak az előző két év eseményeivel ellentétben nem sikerült áthoznia dominanciáját a Mugello-i verseny katlanból a Katalán arénába, de kőkeményen támadott és még keményebben védekezett a verseny folyamán egy ízben motorját az olasz hátán is megtámasztó Alex Rins ellen. Danilo Andrea Doviziozo hathatós pszichológiai közreműködésének köszönhetően végre öntudatára ébredt, elhiszi, hogy helye van a mezőnyben. Részben a szerencsétlen eseményeknek köszönhetően 4. a bajnoki tabellán, mindössze 3 ponttal Rins és 5 ponttal Doviziozo mögött. Nagy derbi volt Petrux, a tiédnél szélesebb motor nem volt a pályán ezen a hétvégén, majdnem kikerülhetetlen voltál…
???? @Rins42 makes his move!
— MotoGP™ ???? (@MotoGP) 2019. június 16.
The @suzukimotogp rider grabs second from @Petrux9! ⬆️#CatalanGP ???? pic.twitter.com/R8IqYJHAy2
4. Alex Rins: Látva Alex idei próbálkozásait a Suzuki csapathoz képest Góliát versenyistállók elleni küzdelemben, figyelve hétvégi újabb harcát és elkeseredett kísérleteit Petrucci lóerőgyár Ducatijának kanyarban való kikerülésére, tovább növelte eddig is átütő szimpátiámat a Suzukis spanyol irányában. Aki ért már utol turista buszt a szerpentinen, aki szorult már be sószóró autó, vagy kukás kocsi mögé a kocsisorban, az mélyen átérezheti, mit él át szegény Alex a kanyarokba. Az egyik kedvenc klasszikus, Steven Spielberg – Párbaj című filmje pontosan szemlélteti milyen az ilyen:
Ha végül nagy üggyel-bajjal sikerül kikerülni a vörös akadályt, előbb utóbb jön majd egy egyenes, ahol gond nélkül visszaelőz a Bologna-i rakéta. Mivel Alexnek ezen a hétvégéjén megvolt a versenytempója akár Marc Marquez megszorítására is, így látva a Petrucci előtt egyre távolodó 93-ast, nem volt türelme kivárni, amíg Petrux motorjáról leszaladnak a soft gumik. A nagy erőlködésnek sok hiba és a biztos dobogó elbukása lett az ára. Sajnos. Fel a fejjel, Assen a jelek szerint idén is kicsit Yamaha-Suzuki territórium lehet. 39 pont Marquez ellen nem tűnik egyszerű feladatnak, de 12 futam, azaz 300 pont még a megszerezhető maximum.
5. Jack Miller: A világ óriásit fordulhat a versenyzőkkel a Motogp szappanoperájának színpadán, erre a legjobb példa Jack Miller esete. Két futammal ezelőtt, Marc Marquez előtt vezetve a francia nagydíj mezőnyét Jacknek kevés kétsége volt afelől, hogy jó eséllyel pályázik az addig igen gyengén muzsikáló Danilo Petrucci gyári Ducatis állására. Azután a Pramac Ducatiról leszaladt a hátsó gumi, elfogyott a tapadás, és Petrux Miller előtt végzett. Következett Mugello és Petrucci mennybe menetele, Jack a sóderágyban. Ezen a hétvégén pedig esély sem mutatkozott a gyári márkatárs megszorítására. Nyugalom Jack, meg kell becsülni azt a Pramac Ducatis ülést. És persze jönnek még pályák, ahol lehet még villantani az ausztrál bevállalós keménységből.
6. Joan Mir: Na, nézzenek csak oda. Mir az év eleji nagy remények után teljesen elsüllyedni látszott, de ezen a hétvégén valamelyest jobb irányba fordultak a dolgok. A Q1-ből gond nélkül a Q2-be, majd a 11. rajtkocka, mindenképpen előre lépés. A kezdő versenyzők esetén azonban nem feltétlenül szerencsés a helyezések számolgatása, sokkal célra vezetőbb a verseny győztestől begyűjtött időhátrányt megvizsgálni. Ezen a hétvégén Joan mindössze 7 másodpercet kapott a győztes Marqueztől és ez az, ami számít. Ez 0,290 másodperc körönként. Nem rossz az újonc Suzukistól. Csak így tovább.
Időközben a hétfői teszt is véget ért a Barcelónai pályán,a Vinales és Morbidelli az első és második helyen, Marquez a harmadik. A Yamaha nem sok újdonságot hozott, Brno-ra tartalékolnak. ( Ki érti ezt? ) A Suzuki módosított vázzal és légterelőkkel próbálkozott, Marquez boxában 3 motor állt, az idei versenygép, a szénszállal borított vázú új fejlesztés és egy 2018-as modell az összehasonlítás okán. Közben Nakagami megkapta a lehetőséget a 2019-es specifikációjú modell kipróbálására. Andrea Iannone egyedüli apriliás ként szénszál lengővillával próbálkozott, Dani Pedrosa pedig megtette első 51 körét a KTM Gp motor nyergében.
Következő állomás Assen, ahol az előző évben 150 előzésnél is többet mutattak be a király kategória versenyzői, talán az évtized legjobb futamát produkálva.
Reménykedjünk, hogy a mindenki talpon marad majd a kritikus első öt körben, hogy azután az előző évihez hasonló parádés versenyt élvezhessünk mindannyian.
#marcmarquez #fabioquartararo # danilopetrucci #motogp #gpking