2019 Motogp 4. Jerez gondolatok
2019 Motogp 4. Jerez gondolatok
Szerző: Király László GP-King
2019.05.06.
Az első európai futam Jerezben mindig fontos válaszokat tartogat számunkra a csapatok és a versenyzők erőviszonyait illetően. Tényleg gondok vannak az új fejlesztésű Honda blokk és váz összhangjával? Rossi vajon valódi bajnok esélyesként menetelhet tovább? A gyári Yamahák az elmúlt évekkel ellentétben vajon jól muzsikálnak? Sikerül a Ducatiknak újra minimalizálniuk pontveszteségüket a számukra hagyományosan rémálom helyszínen? Lorenzo elkapja végre a fonalat a Repsol Dream-Team tagja ként kedvenc pályáján, vagy Crutchlow intő szavai igazolódnak tavaly év végéről: - „Nem eszik olyan forrón a Hondát”… a kérdések nagy részére megkaptuk a választ és drámai fordulatokban is bővelkedett a hétvége. Vágjunk bele.
A pálya 80%-át a 2019-es szezonra újra aszfaltozták, annak ellenére, hogy már a 2018-as versenyre is teljesen új borítást kapott. Mivel az andalúziai időjárás több ízben megtréfálta már a mezőnyt a májusi extra magas hőmérséklettel,a Michelin a már ismert keverékeken felül egy extra kemény első keverékkel is kedveskedett a pilótáknak. Többen kipróbálták az újdonságot pár kör erejéig, de „köszönjük nem” volt az egyöntetű válasz.
A szabadedzéseken is volt esemény gazadagon, Crutchlow az egyik air fence-et bontotta le, Andrea Iannone pedig az FP4-es szabadedzésen okozott magának sérülést, és a bukfenc eredményeként a vasárnapi futam kihagyására kényszerült. A verseny tempókat hasonlítgatva ember legyen a talpán, aki mostanság meg tudja jósolni a vasárnapi futamon elért eredményeket, Marquez, Dovi, Rins, Petrucci, Vinales és Rossi mind hasonló köridőkre voltak képesek a hosszú menetekben. A kategória kiegyenlített erőviszonyainak köszönhetően hétvégéről hétvégére hasonló a helyzet, így a kvalifikációs edzéseknek egyre nagyobb jelentősége van.
A kvali végül óriási küzdelmet és még nagyobb meglepetést hozott. 1. Fabio Quartararo, Marc Marquez rekordját megdöntve mindössze 20 évesen és 14 naposan szerezte meg élete első király kategóriás pole pozícióját. Év eleje óta látjuk, hogy ahogyan Hofi Géza mondaná, a gyerekben „valami mozog, vagy kukac, vagy tehetség”. Fabio újra bebizonyította, hogy az utóbbiról van szó. 2. Franco Morbidelli, a két satelit SRT Yamaha tehát az első két helyen. Ennek fényében érthetetlen, ami a gyári Yamahánál folyik. Vinales biztosan jó érzéssel veszi tudomásul, hogy az általa az alakulattól kvázi kirúgatott Ramon Forcada milyen jó munkát végez a Yamaha B csapatánál Morbidellivel. 3. Marc Marquez, aki 3 kiállásos kvalifikációs taktikát álmodott meg, de az utolsó menetre elfogyott az első gumi. 4. Andrea Diviziozo 5. Vinales, aki meghúzta kissé az SRT Yamahákat, hogy valami mentséget említsünk a hangvillás anomáliára. 6. Cal Crutchlow. Alex Rins és Valentino Rossi most képtelen volt egy gyors körön nagyot villanni, 3. és 4. sorba tudták magukat kvalifikálni. Lorenzo feltámadása is elmaradt kedvenc pályáján az ötszörös világbajnok eldobta a vasat a Q2-ben, így a 11. helyről indulhatott a vasárnapi futamon. Ha kétségeink támadtak volna a kategória folyamatos fejlődésével kapcsolatban, elég megnéznünk a köridőket. Az első 12 helyezett a tavalyi pole rekord alatt teljesítette gyors körét. A Marquez a kvali utáni sajtótájékoztatón a gratuláción felül csak annyit tett hozzá Fabio rekord döntéséhez, hogy reméli, vasárnap nem dől meg a legfiatalabb futamgyőztes rekordja is. :)
Ha show műsor kell, azt évek óta Marc Marquez garantálja, ezen a hétvégén a Warm up sikerült kissé zsúfoltra a spanyol számára. Először egy az amerikai nagydíjon is bemutatott vicces egyhelyben eldőlést láthattunk a csoda gyerektől, majd egy hamisítatlan Marquez mentést, végül warm up leggyorsabb körét. Jó kis felvezető műsor a versenyre!
???? @marcmarquez93: unsolved problems from Austin?
— MotoGP™ ???????? (@MotoGP) 2019. május 5.
Reigning World Champion encountered an issue in the opening stages of morning Warm Up ????#SpanishGP ???????? | ????️https://t.co/pchAu8uaUV
1. Marc Marquez: Mit is mondhatnánk. Marc elveszítette koronáját az amerikai versenyen, de a rajt pillanatától uralta a spanyol futamot. Nem kis teher nyomta a vállát, hiszen még egy hiba okán eldobott 25 pont nem fér bele ebben a mezőnyben. Még Marc Marqueznek sem. Az amerikai bukás után a HRC-nél belenéztek az adatokba, a nagy a titkolózás ellenére a szakértők számára úgy tűnik, a motor elejéről érkező nem elégséges visszajelzéseken felül a lassú kanyarokba 1-es fokozatban fékezve a versenyzőn kívül hibázik a technika is. A pletykák szerint a Magnetti-Marelli egyen elektronika motorfékért felelős programja hibázgat ezekben a szituációkban már év eleje óta, de az első két pályán részben az egyesbe belefékezős kanyarok hiányában nem volt életveszélyes a probléma. Bevallása szerint Marc nem is tudta igazán mi okozta a Texasi bukást, de az adatok elemzése után felfedezték a problémát. Ha pedig felfedezték, rögtön orvosolták is, a HRC teszt pilótája Stefan Bradl pedig már tesztelte is azt Jerez előtt. Apropó Bradl. A wild card-al induló német teszt pilóta egész hétvégén csereberélte az acél vázat és a szénszálborítással ellátott és kissé módosított új vázat, amely talán a túlságosan is rugalmas váz-lengővilla kombinációt hívatott kissé merevíteni. Nem tudhatjuk pontosan, milyen irányba kísérletezik a Honda. Azt viszont sajnos tisztán láthatjuk, milyen irányba kísérletezget Marc Marquez. A hétszeres világbajnok kegyetlen, Mick Doohan-re emlékeztető stílusúra kezdi venni a figurát, az eddigi „játékos, bohóckodós, ketrecharcolós, majd a végén ellépek” stílusával szakítva, ellentmondást nem tűrően jelzi az ellenfeleknek, mire számíthatnak. Legalábbis azokon a pályákon, amelyek fekszenek neki és a Repsol színű motornak. Természetesen bőven lesznek versenypályák, mint a szezon nyitó Katar-i is, amelyeken harcolnia kell majd az ellenfelek jobban működő technikája ellen az idei évre szépen megizmosodott Honda nyergében, de egyelőre négy futamból háromszor körönként 0,3-0,4 másodperccel tömte ki riválisait, ami sem az ellenfeleknek, sem az izgalmas futamokra vágyó rajongóknak nem túl jó ómen. Mestermunkát láthattunk a regnáló világbajnok előadásban az előző hétvégén. Teli tankkal, friss gumikkal egy kis altatás, remény az ellenfeleknek, aztán amikor a motor könnyebbé válik, a gumik pedig csúszni kezdenek, elérkezik a bajnok ideje. Pusztító csapás az ellenfelek önbizalmára. Nehéz lehet ellene versenyezni, és ahogy telnek az évek, gyűlik a rutin, egyre nehezebb lesz. 2019-ben tényleg úgy tűnik, Marquez legnagyobb ellenfele önmaga. Amennyiben viszont ilyen szinten képes koncentrálni az első pozícióban, 4-5 másodperces előnynél jó kétharmad futamon át, nincs ellenfél….
Inexplicable sensación ganar delante de toda la afición en Jerez! ????????
— Marc Márquez (@marcmarquez93) 2019. május 5.
Amazing feeling win in front of all the fans in Jerez! ????@FanClubMM93 #SpanishGP@MotoGP pic.twitter.com/xLZjeUeVJp
2. Alex Rins: Hoppá! Valentino Rossi nyomdokaiban lépkedve új vasárnapi verseny specialistája van a Motogp kategóriának. Alex kimért, simulékony, gumikímélő és finom motorkezelése a hasonló karakterű Suzuki Gp motor nyergében jól működik a futamokon, de a motorral szemben elkövetett erőszakosabb, agresszívabb fellépés hiánya miatt soha nem fog jó kvalifikációs időket eredményezni a ragadós „soft” gumi keveréken.
Pedig 2019-ben úgy tűnik a négyütemű Motogp korszakban először, komolyan számolni kell a nagyágyúk között aprócska Gp projekt által harcba küldött, Alex Rinssel felvértezett Suzuki versenygéppel. A kilencedik helyről rajtolva gyönyörű eredmény a második hely, de Crutchlow-n, az egyenesben és féktávon jószerivel verhetetlen Ducati armadán és a Yamahákon átverekednie magát minden hétvégén… ez nem a győzelemhez vezető járható út. Alex győzelmi esélyét sajnos már a szombati időmérő edzésen elbukta, javítaniuk kell tehát valamit a kvalifikációs teljesítményen. Szerintem mindannyian örültünk volna, ha a felzárkózásra fordított energiát Marc Marquez megszorongatására fordíthatta volna a fiatal spanyol. Ha ugyanis nem helyezi valaki nyomás alá a 93-ast záros határidőn belül, egykettőre elszállnak a vb. cím esélyek a mezőny többi tagja számára. Go, Alex kicsit keményebben egy gyors körön.
3. Maverick Vinales: Na végre, egy újabb örömteli eredmény, bizonyítva, hogy a Yamaha gyár által a Gp kategóriába delegált versenygépekkel mégsem olyan drámai a helyzet. A futam első harmadában három Yam is kergette Marquezt, Morbidelli rutintalanul elhasználta a gumikat, Quartararo-ra visszatérünk, Valentino pedig 6. helyre küzdötte vissza magát a befutóra. Vinales számára a rajt és az első 5-6 kör a versenyek kritikus szakasza, mostani eredménye annak köszönhető, hogy ezeken sikerült javítania. Óriási teljesítmény, hogy versenye leggyorsabb körét az utolsó körben futotta, nyakában a gonosz, utolsó körös előzési terveket szövögető, minden hájjal megkent Doviziozóval. Maverick a leginkább Stop & Go stílust képviselő versenyző a Yamahások között, és mindezt egy nem egészen Stop & Go stílusú versenyzésre kialakított versenygépen próbálja kivitelezni. Küzdelme figyelemre méltó és tisztelendő, meglátjuk a Yamaha ilyetén terelgetése milyen eredményeket hoz majd a szezon végéig.
4. Andrea Doviziozo: Dovi a tavalyi évben többször is kifejtette nézetét Marquez 2018-as startégiáját illetően, vagyis: Ha Marcnak jó hétvégéje van, nyer. Ha rossz, akkor maximum 3. vagy 4. helyezett. Valami ilyesmiben töri a fejét a rutinos olasz ebben az évben. A tavalyi esztendőben a Jerez-i futam után 46 pont hátránnyal állt a bajnokság ötödik helyezettjeként, most hátránya mindössze 3 pont, a harmadik helyen áll. Jól halad tehát a project, a számára kedvezőtlenebb pályákon való pontvesztés minimalizálása. Andrea edzéseken mutatott verseny tempója sima dobogós helyezést sejtetett, és a Ducati rajtsegítő berendezése is jól tette a dolgát. Az első kanyarban azonban Marquez rutinosan szélesre vette az ívet, így kissé kivezetve a kívülről mellé guruló Dovit és lehetetlenné téve számára, hogy lezárja az utat Morbidelli, Quartararo és mindenki más előtt, aki arra járt.
Lights out at Jerez! ????
— MotoGP™ ???????? (@MotoGP) 2019. május 5.
Who did the best @MissionWinnow start of the #SpanishGP? Vote now! ⬇️#SpanishGP ???????? pic.twitter.com/1Zeobonjiv
Ezután Andrea végig utazta a futamot, nem adta olcsón a bőrét Rins számára és megpróbálta elkapni Vinalest is az utolsó körben. A Ducatinak nem jó helyszín a gyors elnyújtott kanyarokkal tűzdelt Jerez-i pálya, utoljára Loris Capirossi tudott itt nyerni a desmo nyergében még 2006-ban. Le Mans sokkal jobb pálya lesz két hét múlva Dovi és a Ducati számára, ott újra harcra kényszeríthetik a 93-ast. A pontállás pedig, mint láttuk, sokkal kedvezőbb ebben az évben. Dovi türelmes és okos. Megtanulta a Marquez által tavaly feladott leckét.
5. Danilo Petrucci: Petrux a szabadedzésekhez hasonlóan gyönyörű formációban motorozott együtt Doviziozóval, amíg Dovi számára fontosabbá nem vált a Vinales kergetése a Ducati páros kűrnél. Danilo mindenesetre a rossz gumit választó Jack Miller előtt végzett, épp jókor, kezdett már kissé kínossá válni az ausztrál fölénye kettejük küzdelmében. Petrucci év eleji nyilatkozatai nyomokban még harci szellemet is tartalmaztak, a legfrissebb megnyilvánulások viszont arról tanúskodnak, mintha igyekezne mintegy belesimulni a bologna-i alakulat szervezeti egységébe. Akár a Dovi mögötti teljes háttérbe szorulás árán is. Nagy kár, kell a Ducatinak valami kemény fickós versenyző előbb-utóbb, ha vb. címet akarnak szerezni.
6. Valentino Rossi: Akár ide is másolhatnánk az Alex Rins neve után írott sorok egy részét a kvalifikációt illetően. Valentino újabb nagyszerű vasárnapi kármentésének lehettünk szemtanúi, a 10. kör után Vale stabilan dobálta a 1.38 közepe köridőket, de addigra már elment a hajó. A Yamaha gyári csapat kontra satelit csapat teljesítménye Jerezben gyakorlatilag évek óta értelmezhetetlen, a dolog nem új keletű, a tavalyi versenyen Zarco 2. helyen végzett Marquez mögött, míg Rossi az 5. helyet szerezte meg. Ha a Repsol Hondánál Nakagami vagy Crutchlow az egyik pályán rendszeresen Marquez előtt végezne, biztosan megpróbálnák megfejteni a rejtélyt. A Yamahánál még tétováznak. Valentino lemaradása Marquezhez képest mindössze 9 pont a tabellán, és a 6. körben 3 Yamaha tolta a 93-ast, de a jó egy esztendeje várt Yamaha áttörés ezen a hétvégén is elmaradt. Mint Quartararo példája mutatja nem biztos, hogy a motorral van a probléma. Valahogyan a csapat és a versenyzők együtt gondolkodása nem akar eredményt teremni. Mindenesetre mostantól csupa Rossi által nagyon kedvelt helyszín következik, meglátjuk, hogyan kapaszkodik az öreg.
A hétvége megkerülhetetlen versenyzője a kétkerekű szappanopera drámai hőse Fabio Quartararo. A rekord fiatalon szerzett Motogp pole pozíció mennybe menetele után fantasztikus futamkezdés, kis Morbidelli kísérgetés után egy könnyed előzés, majd nyomás utána… (már mint Marquez után). Majd dráma… a hátsó egyenesből kifelé a váltó megadta magát, 3. fokozatban ragadt. Fabio a Katar-i nyitó versenyen már megjárta egyszer a poklot, miután élete első Motogp versenyén 5. rajtkockát szerezve a felvezető kör rajtjánál cserbenhagyta motorja. Ez a hétvége még keményebben alakult, a versenyző zokogva hajtott vissza a boxutcába, csapata próbálta vigasztalni a szinte még gyerek ifjú tehetséget. Ezen sorok írásakor már tudjuk, hogy jó versenyzőhöz és sportemberhez méltóan Fabionak nem szegte kedvét az előző napi kudarc, a hétfői teszten a valaha Jerezben futott leggyorsabb köridővel döntötte meg saját kvalifikációs korrekordját, és szerezte meg a teszt első helyét. Csak így tovább, hazai pálya következik Fabio, lehet újra villanni…
Nem lenne teljes a hétvége összképe a HRC Dream team rémálom szekcióját képviselő versenyzőjének Jorge Lorenzonak az említése nélkül. Jorge nagy reményekkel érkezett kedvenc pályájára, de vert seregként volt kénytelen távozni. (Még ez sem teljesen igaz, maradnia kellett a hétfői teszten, ahol újabb két méretes pereccel búcsúzott el egy esztendőre a Jerez-i aszfaltcsíktól). Lori egyszerűen nem találja magát a motoron, pedig mérnökeivel serényen igyekeznek, hogy a korábbi Ducati-s vergődés tapasztalatain okulva megtalálják számára a megfelelő motor ergonómiát. Az íróasztali forgó széken és a konyhai hokedlin kívül mindenféle típusú és méretű üléssel próbálkoztak már, a kormányok esetében egyedül a chopperekre szerelt típust nem próbálták még. Módosított formájú és hosszúságú tankokat is próbáltak már hogy tehermentesítsék az ötszörös világbajnok felső testét. A Honda azonban annyira „orros” motor, hogy Lorenzo a még mindig érzékeny csuklócsontja okán kihagyott erőnléti edzések miatt képtelen huzamosabb ideig kontroll alatt tartani a Repsol Hondát. Ennek ellenére ne feledjük. Lorenzo közel nyolc hónapja folyamatosan sérült, és arra is emlékezhetünk, hogy láttuk már hasonló mélységekben első Ducati-s szezonjában. Azután szépen talpra állt, és amikor már mindenki lemondott róla, elkezdte nyerni a versenyeket. Csak keményen Lori, már bizonyítottad, hogy képes vagy rá.
Két hét múlva Le Mans, teljesen más pálya karakterisztika, más esélyek. A Motogp teleregény folytatódik, sokkal többet adva számunkra gyors és hangos kétkerekűek kiváltotta izgalmaknál. Öröm, bánat, közdelem és behódolás. És győzelem…
Én már alig várom a folytatást!
#motogp #monsterenergyyamaha #teamsuzukiecstar #repsolhondateam#qatartest #missionwinnowducati #ktmfactoryracing #apriliaracinggresini #valentinorossi #narcmarquez #andreadoviziozo #alexrins