2019 Yamaha Tracer 900 GT teszt
Yamaha Tracer 900GT teszt
Szerző: Király László GP King
2019.04.29. Horvát túra beszámoló
Új szezon és egy újabb teszt alany, a Yamaha Tracer 900Gt, amelyet tövéről-hegyére leteszteltünk kedvenc „tesztpályánkon” a Horvát tengerpart 8-as számú főútján a Senj-Karlobag-Starigrad szakaszon.
A motorkerékpár felkészítését nem túloztuk el, a legfrissebb kiadású, 3 komponensű Bridgestone S22-es gumik kerültek a gyári papucsok helyére. Ami lekerült a motorról, az a gyári közép sztender, illetve a szintén gyári CP3-as dekli védő gombák, elkerülendő az azok esetleges feltámaszkodása okozta galibát a lapolósabb kanyarokban. Motoros pályafutásom első dobozokkal szerelt motoros utazása volt ez csapatás, a két nagyon esztétikus 22 L/db-os méretű alkalmatosságról annyit, hogy egy ember 3-4 napos túrájára szűken pakolva elég a hely.
A túra szokás szerint pénteken délelőtt 10.00-kor indult, nem fárasztottuk magunkat az ország szégyene 52-es számú főút kerülgetésével, inkább igyekeztünk gyorsan túljutni rajta. A Tracer Gt ülés pozíciója alacsonyra állított ülés mellett 172 cm-es „magasságommal” tökéletesen megfelelő. Az előző években jó sok kilométeren át hajkurászott Suzuki GSX-S1000F és Yamaha MT-09Sp modellekhez képest a lábtartó mélyebben és előrébb található, de ezt nagyjából 150 km alatt megszokja a pilóta. Az horvát határig a viharos szembe szél volt az egyetlen izgalomra okot adó körülmény, kellemesen eltöltöttem az időt a Tracer Gt gazdagon felszerelt kütyü arzenáljának kapcsolgatásával, beállítgatásával. A kipörgés gátlót kár piszkálni, az egyes fokozat még a horvát oldalon utolért esőben is tökéletes volt. Az MT-09 Sp modellből már ismert 827 cm3-es sor hármas motor karakterisztikát A, standard és B fokozatba állíthatjuk, a B esőben lehet jó opció az óvatosabb kezűek számára, az A fokozatot a szerpentines elmebaj közben használtam, kissé élénkebb a gázreakció mint, a standardnál. A tempomat igen hasznos extra, épelméjűeknek tökéletes megoldás. Szolgálatait sajnos csak 170 km/h sebességig élvezhetjük, a Yamaha talán úgy gondolta, hogy biztonságunk érdekében 170 K fölött legyünk szívesek mindkét kezünket a kormányon tartva normálisan fogni azt. Kár érte, hallottam már olyan társaságról, amelynek tagjai 180-190 km/h tempóval képzeli el a hosszabb unalmasas autópálya szakaszok abszolválását. J A kütyü használata egyébként pofon egyszerű, mire leértünk a tengerpartra, már nem kellett keresgélni a sebesség tartó elektronika vezérlésére hívatott gombokat.
A Gt változat műszerfala egy gyönyörű TFT kijelző, amely fényérzékelővel is fel van szerelve, így alagutakba be és kigurulva szépen váltogatja a kis képernyő háttér színét fehérről feketére és vissza. Gyakorlatilag minden fontos információ elérhető, de a kalibrálással az Mt-09 sp-hez hasonlóan itt is vannak gondok. A km óra folyamatosan csal 10-et, 200km/h felett inkább 20-at. A külső hőmérséklet kijelzője menet közben rendre 3 fokkal többet mutat, mint a valódi adat, az üzemanyagszint visszajelzője az MT-09Sp-hez hasonlóan sokáig meg sem moccan, majd villám gyorsan a mélybe zuhan és már villog is. Mivel a Tracer 900 az MT-09 14 literes tankjánál 4 literrel többet képes befogadni a helyzet nem drámai és megszokható. Mivel a Yamaha a fő képernyőn két-három szekcióban állandóan megjelenő adatok helyett egy ablakba zsúfol egy csomó hasznos információt, így óriási előre lépés az MT-09sp-hez képest, hogy ezeket az adatokat a jobb kormány kapcsolón elhelyezett kis görgő tekergetésével váltogathatjuk. Így nem kell elengednünk a kormányt, ha a napi számláló, az összes km és a fogyasztás mérő stb. adataira vagyunk kíváncsiak.
Az isten áldása gyári markolatfűtés is a görgővel vezérelhető, menet közben a mocorgó kormányon azonban könnyű túlgörgetni a menüt, amikor nyomni szeretnénk azt az aktuális fokozat jóváhagyásához. A Gt változat további extrája a gyorsváltó, amely a felkapcsolásoknál könnyíti meg az életünket. Nem is értem a gyártókat, akik még nem kínálnak drágább modelljeikhez ilyen extrát. Összességében elmondható, hogy a kuplungkar behúzását és a gázmarkolat visszaengedését feleslegessé tevő extrát csak az nem szereti és hiányolja, aki még nem használt hasonlót! A Traceren kis gyakorlás után akár menet közben is állíthatjuk a légterelő plexi magasságát, az én testmagasságomnál majdnem mindegy melyik állásban van a plexi, lévén sportmotoron szocializálódtam. Így magasabb tempónál automatikusan a tankra hajolok, illetve a plexi mögé kuporodok. Ha már nagy tempóról beszélünk, elmondom a tapasztalatot, amiről azok számoltak be, akik szegtek már szabályt a Yamaha Tracer Gt-n ülve. J A gép óra szerint 226 km/h-ás tempóra képes, ez valójában 206 km/h, ami nem túl meglepően 10 km/h-val kevesebb, mint a hasonló blokkal szerelt sportosabb testvér modell MT-09Sp. A magasabb felépítmény és dobozok miatt nagyobb levegőt tol maga előtt a túrásabb változat és bár a tengelytávot megnövelték az elődmodellhez képest, és az 6 cm-el (hosszabb 1500 mm) az MT-09Sp-nél is, végsebesség közelében hajlamos sétálni a Tracer eleje. Semmi drámai nem történik, jobbra-balra ténfereg kicsit, ezzel együtt simán dönthető a gép a hosszú elnyújtott autópálya kanyarokban. Visszaengedett gáznál is csak lassan szelídül a jelenség, a legtöbbet az segít rajtunk, ha nem egyenes felsőtesttel ülünk a motoron, hanem tanktáskánkra hajolva terheljük a motor elejét és nem hagyjuk a 200 km/h-ás szellőt a felső testünkbe kapaszkodni, tovább könnyítve az első kereket. Megnyugtatásul közlöm, hogy az első kerék jobbra-balra ténfergése ilyen durva féloldalas ellenszélben 200 km/h felett nem egyedi jelenség, inkább az utcai endurók jellemző tulajdonsága. Jót vigyorogtunk a következő tankolásnál a csapattal, a KTM 1290, a BMW HP2, a BMW GS1200 és a feldobozolt SUZUKI DL1000XT is hasonlóan viselkedett.
A lényeg tehát ugyanaz, mint a tavalyi YAMAHA MT-09SP teszt esetében volt. Amennyiben valaki 260+km/h órás adrenalin bombára vágyik a Varasd és Károly város között hosszú elnyújtott autópálya kanyarokban röppályán tartva motorját, az vegyen egy SUZUKI GSXS1000F-et, vagy valami sportmotort. Ezek az utcai endúrók 210-es végtempójuk közelében bágyadt erőlködést fognak csak produkálni, az élmény elmarad, fellép azonban egy kellemetlen tünet. Az amúgy takarékos Tracer fogyasztása az erőlködésnek köszönhetően meredeken megemelkedik, 9,5 liter fölötti pillanatnyi fogyasztás is megjelent a kijelzőn. Karlovac után lejöttünk az autópályáról is Krk felé vettük az irányt, de az örömünket elmosta az eső. Kissé fázva, meglevesedett orral érkeztünk főhadiszállásunkra Senj városába. De titkon bíztunk benne, hogy a lényeg, a szombati csapatás jó időben zajlik majd. És úgy is lett.
Másnap reggel megszabadítottuk motorjainkat a feleslegessé vált dobozoktól, kiadós reggeli, majd kávé aztán stift gáz, kifelé Senjből. A lakott területről kiérve gyanútlanul engedtem Magyarországra telepedett német motoros társam laza intésének, ami azt szokta jelenteni, hogy itt az idő „Django” elszabadulhatsz. Az élre állva épp kezdtem belemelegedni a kanyarok hajlítgatásába, amikor nem egészen 7,5 km-re az indulási ponttól, sebességmérő maroklőfegyverrel és forgalomirányító tárcsával felszerelt egyenruhás közeg állta utamat az egyik tempós balos kanyarból kifele menet. Engedtem a félre érthetetlen invitálásnak és leállítottam a sor hármast.
- Paríren…. mondja.
Motorról leszállás, okmányok picurka Sw motech tantáskában keresgélése, két társam mögöttem 10 méterrel állva várja, ők is sorra kerülnek-e. Közben társaságunk másik három kényelmesebb tempóban motorozó tagja szörnyülködő arccal elgurul mellettünk. Miközben matatok, belém hasít a felismerés: Te jó ég! A forgalmi engedélyt el sem hoztam…! Mindegy, adom, ami nálam van. Jogosítvány, személyi. A közeg közben magyarázatként a zaklatásra tört németséggel 50-es sebesség korlátozó tábla felé mutogat, majd felemeli a radar pisztolyt és mutogatja a 85-ös számot a kijelzőn. Arcomon az ilyenkor szokásos megdöbbenés, „nem én voltam”, „ott se voltam”, „nem láttam a táblát” stb. Valójában nem is nagyon kellet színlelni a döbbenetet, mert a kijelzőn minimum 140-es szám megjelenését vártam, de utóbb belegondolva a szerencsétlen közeg valószínűleg az éppen előzött Fiat tipo-t mérte meg, de nyilván a gyorsabban közeledő jármű elé ugrott ki halált megvető bátorsággal.
Pusztán anyagi megfontolásból felülemelkedtem enyhe sértettségemen, amit a 85 km/h-ás gyorshajtással gyanúsítás okán éreztem, végül is puszta hiúságból csak nem kérhetem ki magamnak, hogy túl alacsony volt a mért érték. Jobb a békesség és jelen esetben kifizetődőbb is. A szerv egy kis cetli tömbön számolgatásba kezdett, érhetetlen metódus alapján ki is számol 1000 kuna bírságot. Hinnye, gondoltam magamban és visszamentem a motorhoz, azon eszelve, hogyan szedjek ki észrevétlenül valami kicsi összeget az ismeretlen címletek közül, hogy csak ennyi van nálam. Félre húzódik, megyek utána. Alakul ez!
-Papír?
Mit akar ez mindig a papírral? Na mindegy… mondom, hogy nem kell papír és kezdem nyeregben érezni maga. Mondom: No papír. 200. Ennyi van nálam. És magabiztosan előrántok 300-at. Ahhh… na mindegy. Megalkudtunk, szívélyes búcsúzkodás. Lassan lassan mondja, két kilométer múlva újra mérnek. Persze a jogsi meg a személyim számát felírta, remélem, nem kapok utólag még egy csekket. Ha igen, arról is tudni fogtok. Német cimborám egyébként beszállt 100 kunával a bírságba, lehet kis bűntudata volt, hogy előre küldött…
Nagyjából 10 km-en át óvatoskodtam a beígért újabb sebesség mérést várva, de lassan elveszítettem a türelmemet, és elkezdtem azt csinálni, amiért ide járunk. Gááázt! Kezdünk egymásra találni a Tracer Gt-vel, amiben az is segítségünkre van ezen a Karlobag előtti silányabb minőségű aszfalton, hogy az MT-09sp Öhlins rugóstagjánál, és az eddig preferált SUZUKI GSXS1000F feszes „rugóinál” is sokkal megbocsátóbb a Tracer Gt lágyabb futóműve. Így sokkal kevesebb megoldandó feladat hárul a gumikra. Igazi fordulós, könnyen kezelhető motor a Tracer Gt, úgy tűnik a Yamaha nagyon ért ezeknek a finom szerpentin kanyarvadász műszereknek az elkészítéséhez. A motorblokkról már a tavalyi MT-09Sp tesztnél kiderült, hogy gyakorlatilag ilyen tevékenységre tervezték, 2-3-4 fokozatban a kanyarból kifelé tol, mint a mozdony, egyenesekben a gyorsváltót használva 5-6-ig is gyorsan végig sztepp táncolunk a fokozatokon. Aztán féktáv, a pontos kemény nyomáspontú fékek bőven túlteljesítik feladatukat. A lágyabb első futómű ellenére nem térdel a motor, nem pattog el az eleje és nem is hintázik a motor felépítménye a rugóstagokon. Az Mt-09sp első futóművének szintjét azért nem hozza a Tracer 900Gt, elmarad az „én fogom az első kerék tengelyt” érzés.
Cserébe a vázgeometriának köszönhetően teljesen lapra döntve sem használjuk a 120-es első gumi szélét ellentétben a sportos féltestvérrel, amelynél az első gumin sem találtunk majré csíkot a tavalyi teszt végén. Ami egy idő után zavaróvá vált, az első lábtartókban hagyott atom hosszú lábtartó határoló csavarok, amelyek a Karlobag utáni tökéletes minőségű aszfaltra érve gyakorlatilag végig az aszfaltot karcolták. Idei első motorozás lévén jó ötletnek tűnt a visszajelzés, de egy idő után egyszerűen akadályozták a lendületes motorozást, a kanyar belső éve felőli lábtartón támaszkodunk és kínlódás folyamatosan tehermentesíteni azt, hogy kissé csukódhasson a lábtartó. Nem beszélve az egyenetlenebb szakaszokról, ahol a lelapolt motor futóműve hirtelen berugózik, a csavar meg horgonyt dob az aszfaltba. Kell a csavar csak rövidebb…
Starigradig tartott a hajsza, majd lazultunk egy kicsit Zadarig gurulva. Visszafelé Starigradban egy fél pizza, majd tempo vissza Karlobagig. Ez szokott lenni a legjobb menet, kicsit szembe süt a délutáni nap, de ilyenkor már meleg van, ragad a gumi és a forgalom is csillapodik. A karlobagi benzinkútnál beleakadtam a Rhino Tours csapatába és Bistei Peti motoros újságíró cimborámba, aki a Rhino segítőjeként épp visszafelé tartott Starigrad irányába egy kis benzinnel, hogy kisegítse az egyik Rhinos csapattagot aki elkeveselt üzemanyaggal. Ha elkezdünk valamit, akkor csináljuk is végig! Vissza Starigradig, majd egy lendülettel egészen a bázisig, Senj-ben. Az utolsó 35 km-laza 3-4-ben motorozás, végre figyelve az ívekre, a testtartásra, miegyébre, amire első izgatott felindulásában örömében nem koncentrál a télből kiszabadult motoros.
Este kaja, másnap pedig egy kis kitérő után a 32-es út felé, majd dögunalom autópályázás egy nem teljesen odavaló motorral haza. (Mondjuk mi az odavaló? Hayabusa ?). Kis feszültség a határon az itthon hagyott forgalmi okán, és gurulás. Megúsztuk eső nélkül, fáradt jobb kezem vágyta a 180-as tempomatozást, de ezt az extrát sajnos megvonta tőlem a Yamaha. Ezzel együtt az utcai túra endurók talán legsportosabb típusával kötöttem szoros barátságot, amely tonnányi igényes extrával kényeztető kifinomult igényes szerkezet. Jó volt vele motorozni.
Yamaha Tracer 900GT
Adatok:
Motor típusa
3 hengeres, 4 ütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 4 szelepes
Lökettérfogat
847 cm³
Furat x löket
78.0 mm x 59.1 mm
Kompresszióviszony
11.5 : 1
Maximális teljesítmény
84.6kW (115LE) @ 10,000 rpm
Maximális nyomaték
87.5Nm (8.9kg-m) @ 8,500 rpm
Kenési rendszer
Nedves karter
Kuplung típusa
Olajban futó, Többtárcsás
Gyújtás
TCI
Indítás
Elektromos
Váltó
Állandó áttételű, 6 sebességes
Kihajtás
Láncos
Fuel consumption
5.5l/100km
CO2 emission
127g/km
Váz
Gyémánt
Első rugóút
137 mm
Villaszög
24º
Utánfutás
100mm
Első felfüggesztés
Teleszkópvillák
Hátsó felfüggesztés
Lengőkaros, (karos felfüggesztés)
Hátsó rugóút
142 mm
Első fék
Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø298 mm
Hátsó fék
Hidraulikus tárcsafék, Ø245 mm
Első gumi
120/70ZR17M/C (58W)
Hátsó gumi
180/55ZR17M/C (73W)
Teljes hossz
2,160 mm
Teljes szélesség
850 mm
Teljes magasság
1,375 mm max 1,430 mm
Ülésmagasság
850 mm max 865 mm
Tengelytáv
1,500 mm
Minimális hasmagasság
135 mm
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal)
215 kg (side cases + brackets: +12kg)
Üzemanyagtank kapacitása
18L
Olajtank kapacitása
3.4L
#yamaha #tracer900gt #karlobag #rodeoride34