2019 Sepang teszt első nap – elemzés
2019 Sepang teszt első nap – elemzés
Szerző: Király László Gp-King
2019.02.06
Végre !
Véget ért a várakozás, Motogp versenyzők hosszú téli álom után legnagyobb örömünkre újra munkába álltak a sepang-i versenypályán. Miután megnéztétek a mellékelt videóban a versenyzők 2019-es sisak dizájnjait, vegyük sorra mi történt az első napon. Rendhagyó módon, most nem versenyzőnként, hanem gyártónként vesszük sorra, mit láthattunk a 2019-es szezon kezdő napján.
Végre !
Véget ért a várakozás, Motogp versenyzők hosszú téli álom után legnagyobb örömünkre újra munkába álltak a sepang-i versenypályán. Miután megnéztétek a mellékelt videóban a versenyzők 2019-es sisak dizájnjait, vegyük sorra mi történt az első napon. Rendhagyó módon, most nem versenyzőnként, hanem gyártónként vesszük sorra, mit láthattunk a 2019-es szezon kezdő napján.
1 HRC: (értsd: Hikomat Racing Corporation)
Sebesült lista:
- Marc Marquez decemberi vállműtétjéből lábadozva, 70%-os fizikai kondíciója ellenére a leggyorsabb volt az első napon, szépen kitette az indexet a konkurencia számára, mire számíthatnak 2019-ben. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a regnáló bajnok csak 29 kört teljesített, a délutánt pedig gyógytornászának társaságában töltötte, csakúgy mint az elmúlt két hónapban szinte minden nap. Nyilvánvaló, hogy a Quatar-i első futamra való 100%-os felépülés a legfontosabb cél, a jelen teszt is inkább fizikai teszt Marquez számára, semmint a fejlesztések precíz végig próbálása. A jelenlegi állapot egy-két gyors körre elég, de egy egész futamra ez még édes kevés.
- Jorge Lorenzo: Kéztöréséből lábadozva el sem jött a tesztre, talán Quatarra összeáll a kép.
- Cal Crutchlow: A tavalyi ausztrál Gp-n elszenvedett komplikált bokatörésből gyógyulgat a Brit, a járás szemmel láthatóan nehezére esik, a motorozás viszont jól esett neki. Teljes felépülése esetén is kinéz egy 10-15%-osan korlátozott mozgású jobb boka, az első 3 futamra nem vár nagy csodát Cal-tól a Lucio Checcinello csapatfőnök.
- Alberto Puig: Igen, nem vicc. Ha nem lenne elég törött csont a Repsol boxban, hát tessék, a csapat főnök is balesetet szenvedett, csukló és kartöréssel lábadozik spanyol honban, ő is kénytelen kihagyni a Sepang-i tesztet.
A fenti sebesült listából kiderül, hogy a Lorenzo motorját ideiglenesen megöröklő Stefan Bradl-ra óriási felelősség hárul az új fejlesztések tesztelésének terén, lévé a sereg java része lábadozik, Taki Nakagami-t pedig annak ellenére nem engedik a 2019-es Honda Gp motor közelébe, hogy az év végi teszteken ragyogó időket futott a 2018-as specifikációjú Honda nyergében. A Honda tábor környékén tehát nem túl rózsás a helyzet.
2. Ducati: ( Mission Winnow, értsd: Küldetés: na, most aztán tényleg nyerünk ! )
- A Ducati az egyetlen gyártó a Motogp paddockban, amelyik sem Valenciában, sem Jerezben nem foglakozott a motorkerékpár hajtóművének fejlesztésével, most sincs ez másképp, lévén a vörös rakétának mindenre szüksége van csak több lóerőre nem. A helyzet irigylésre méltó, hiszen a desmo blokk teljesítménye alulról karcolgatja a 300 Le-t. Féktávval sincsenek problémák, a Dukit továbbra is a kanyar középső része zavarja kissé, így Dovi és Petrucci váz teszttel tölti az idejét, elmondásuk alapján az eredmény nem egyértelmű, lesz még váz csere-bere. A Ducati boxban egyébként Lorenzo távozása után kitört a világbéke, Doviziozo szárnyai alá vette Petrucci-t, teljes boxon kívüli segítő gárdáját rendelkezésére bocsátva. A téli felkészülés java részét is együtt csinálták végig. Dovi tehát nagyon szimpatizál újdonsült csapattársával, nekem mégis van egy sanda gyanúm, hogy szimplán nem akar újra olyan riválist a boxba, akinek mindhiába küldözgetik a műszerfalára a MAP8 üzeneteket, ( értsd: „engedd már el a csapattársad, mert a vb. címért küzd !”
A Ducatisok közül mindenképpen említésre méltó az első napot leggyorsabb desmos ként 4. helyen befejező Tito Rabatt, aki a tavalyi szégyenletes körülmények között elmaradt silverstone-i verseny időmérőjén lett telibe találva Morbidelli térdmagasságban 150 km/h-val repülő motorja által. Tito esetében olyan szintű volt sokszoros comb és térd törés, hogy az orvosok erősen valószínűsítették, Motorversenyzői karrierje ezzel véget ért. Óriási kalapemelés jár ennek a spanyol fiatalembernek a visszatéréshez.
3. Yamaha:
- A hangvillások gyári alakulatánál a legnagyobb a homály a szezont megelőzően. Vinales a biztató 3. Valentino az 5. helyet szerezte meg az első tesztnapon, de mindketten megjegyezték, sok még a feladat. Már az év végi utolsó tesztnél érződött némi zavar az erőben, Vinales repesett a boldogságtól az egyik 2019-re fejlesztett motorblokktól, Valentino nem volt elájulva. Bár mindketten azt nyilatkozták, egyértelmű melyik hajtóművet kell választani, a madarak azt csiripelték, nem teljesen egyezik meg a véleményük. Miután a tavalyi esztendő volt a Yamaha király kategóriás történelmének legsiralmasabb esztendeje, a téli szünetben komoly változások történtek a japán fejlesztő gárda összetételében. A vezetőt kirúgták, helyét a korábbi váz fejlesztésért felelős mérnök vette át. A két versenyző az első nap után biztató jelekről számolt be, mégsem egyértelmű az összkép. Lin Jarvis csapatfőnök továbbra is több féle motor specifikációról beszél, míg Valentino Rossi az ilyen irányú kérdésekre teljesen egyértelműen egy motorblokkról beszél, és Quatara is kizárta ilyen irányú fejlesztés érkezését. Marad tehát a megfelelő beállítások megtalálása, illetve az idomok, új tank és ülés tesztelése. Mindenesetre nemsokára megkapjuk a választ a márkát illető legizgalmasabb kérdésre, melyik versenyző útmutatásait követi 2019-ben a kék-fekete Monster csapat. Érdemes lesz az új Petronas Yamaha alakulatra is oda figyelni, hiszen a Tech3 időktől eltérően, Morbidelli is a 2019-es modellen próbálja majd üldözőbe venni mentorát, Valentino Rossit.
Jarvis a vele készült interjúban megosztotta azon véleményét is, miszerint a Motogp mezőnyben a Ducati Desmo-t tartja a legkomolyabb ellenfélnek, de amennyiben versenyző is ül a motoron, Marc Marquez és a Repsol Honda a legkomolyabb ellenfél.
4. Suzuki:
- Alex Rins az előkelő 2. helyet szerezte meg a teszt első napján, bizonyítva, hogy a magas elvárások nem elrugaszkodottak a Hamamatsu-i gyártó csapatával szemben. Rins új frizurájától eltekintve nagyon érett versenyző hatását kelti, és a háttérbeszélgetésekből az is kiderül, az előző évben, a nála sokkal tapasztaltabb Iannone csapattársaként is ő volt az innovatívabb, fejlesztések irányát jobban meghatározó versenyző. Hajrá kékek, nem maradt más hátra, futamot kellene nyerni!
5. KTM:
A narancssárgák a legfiatalabb alakulat a Gp mezőnyben, az akarás azonban erősen tetten érhető: Miközben mindenki a Ducati csapattól és vezetőjétől Gigi Dall’igna-tól várta az átütő, szemmel is felfedezhető aero dinamikai és egyéb fejlesztéseket, a KTM csapata az, amelyik nem kevesebb, mint 17 tonna felszereléssel érkezett a sepang-i tesztre. Pol Espargaro a 10 helyre hozta be versenygépét, Johann Zarco továbbra is szenved, a 20. hely olyan mélység, ahol soha nem láttuk még a franciát. Csüggedni persze felesleges, Lorenzonak is másfél év kellett, mire csináltatott magának egy motorozható Ducati-t.
6: Aprilia:
A siralmas 2018-as évből tanulva, az olasz gyártó a biztató 2017-es esztendő tapasztalataihoz nyúl vissza. Ennek köszönhetően a 2019-es új fejlesztésű modell mellé összehasonlítás gyanánt nem a 2018-as, hanem a 2017-es modelleket hozták el az idei első tesztre. Aleix Espargaro vidám mint minden év elején, Iannone pedig már az első felvezető körében odacsapta új versenygépét, szintén, „mint minden év elején…”
Sok tehát a kérdőjel, de a három napos teszt végén sokkal okosabbak leszünk !
#repsolhonda #missionwinnowducati #monsterenergyyamaha#teamsuzukiecstar #realeavintiaracing #lcrhondaidemitsu#redbullktmfactoryracing petronasyamahasrt #almapramacracing#ktmtech3racing #apriliaracingteamgresini