2019 Motogp 1. Katar
2019 Motogp 1. Katar
Szerző: Király László GP-King
2019.03.10.
Végre!
Szakadt ki minden Gp rajongóból a rövid szócska, amint vasárnap este a világ leggyorsabb kétkerekű rakétái elrúgták magukat az a katar-i versenypálya rajtrácsáról.
Kezdetét vette minden idők talán legkiélezettebb Motogp verseny sorozata és ha az egész szezon ilyen elképesztő futamokat tartogat, a többi legális droghoz hasonlóan ideje lesz kiírni a valamilyen figyelmeztető üzenetet a közvetítések elején: - Vigyázat, a következő műsorszám függőséget okozhat, fogyasztására rákattanni könnyű, leszokni róla lehetetlen. Szívbetegek és labilis idegzetűek számára csak felügyelet mellett ajánlott! Vagy valami ilyesmi... Szappanopera függők kiemelten veszélyeztetettek, hiszen itt távolról sem csak motorversenyről van szó. Hiszen van benne:
- Dráma: Quartararo elrontott rajtja.
- Izgalom: Ezt inkább nem magyarázom.
- Tragédia: Lorenzo egész hétvégéje.
- Csalódás: Petrucci futamon elért helyezése.
- Komikum: Jack Miller messzire hajított ülése, Iannone levezető körben bemutatott bukfence.
- Harc és küzdelem: Valentino Rossi felzárkózása és Alex Rins csatája a lóerő fesztivált felvonultató Góliátokkal.
- Ravaszság: Dovi totál kontrollja a verseny minden pillanatában.
- Bátorság és fájdalom: Cal Crutchlow elmúlt fél évben bemutatott teljesítménye az Ausztrál futamon elszenvedett 17-szeres bokatöréstől a katar-i dobogóig.
Győzelem és bukás elegye ez a sport, és benne van tehát minden más, ami maga az élet. Mi sem bizonyítja mindezt jobban, mint a Petronas Yamaha Srt csapatnál vendégeskedő Lewis Hamilton nyilatkozata, miszerint is a Gp futamok a sok előzésnek és kiélezett harcnak köszönhetően sokkal izgalmasabbak, mint a Forma 1. Nem csoda hát, hogy az F1 sztár minden vágya, egy Gp motorkerékpár kipróbálása, amire minden bizonnyal lesz is lehetősége az év végéig.
Most, miután mindez kiszakadt belőlem, ideje végig gondolnunk, mi is történt a katari verseny hétvégén. Először is megtudtuk, hogy a verseny színhely 2031-ig biztosan marad a versenynaptárban, lesz tehát csilli-villi villanyfényes sivatagi nyitó futam, annak minden előnyével és hátrányával együtt.
A hivatalos program most is mint mindig, a csütörtöki sajtótájékoztatóval kezdődött, mindenki kipihent és fitt még jól bírják az újságírói és rajongói kérdéseket. Valentino nagyon találóan az „első nap az iskolában” érzéshez hasonlította a dolgot, ezzel pedig meg is válaszolta, hogy vajon mi a francot keres még mindig a Motogp paddockban 40 évesen. Ameddig ilyen izgalommal vegyes kíváncsiságot érez, addig a ott a helye.… A versenyzők egymással is elviccelődtek, Lorenzo például nagyon kíváncsi volt, hogyan képes Alex Rins a sisakjába gyömöszölni új frizuráját… mint kiderült, ehhez semmilyen különleges képességre nincs szüksége a Suzuki első számú pilótájává avanzsált spanyolnak.
A szabadedzéseken aztán megindult a dráma rendesen, Vinales stabil teljesítményén kívül az él menők szép kis hullámvasúton utazgattak. A sivatagi pálya adottságai miatt a délutáni melegben való jó szereplést rendre megakasztotta az esti 16 fokos levegő hőmérséklet és a lecsapódó pára. Az Fp1-et Rossi fejezte be az élen, de egészen a kockás zászlóig kellett várnunk, hogy újra villanjon a veterán legenda. Lorenzo edzései is tragikusan alakultak, az Fp2-ben Marquezhez hasonlóan csúnyán odacsapta a Repsol Hondát. Annyira azért csak nem lehet rossz a szárnyas technika, hogy mindenki a kukába vágja azt. A nagy taktikus Marquez azért az esti edzéseken is tudott villanni, Vinales, majd Petrucci farvizén ugyan, de behúzott egy körrekordot, majd egy első sort érő Q2-es időt. A rajtsorrend: 1. Vinales, 2. Doviziozo 3. Marquez 4. Jack Miller 5. Quartararo (micsoda?) Cal Crutchlow. A Suzukik az erős teszt eredmények után csak a 10. 11. helyről rajtolhattak. Rossi a 14. a dupla bukta testi és lelki sérelmeit magán hordozó Lorenzo a 15. rajtkocka megszerzésére volt képes a 16 fokra visszahűlt sivatagi éjszakában. Nézzük a rajt után mi történt.
1. Andrea Doviziozo: Dovi nagy sumák és igazi rutinos öreg róka. A katari teszten kihagyta a time attack gyorskör hajkurászást, nyilatkozataiban kicsit maszatolt is bizonytalanságot színlelve. De ennek természetesen már régen nem dőlünk be, a futam legnagyobb esélyeseként állt rajthoz egy olyan motorkerékpár nyergében ülve, amely annyira erős, és annyira készen van, hogy fejlesztői vidáman ráérnek mindenféle extra lengőkar és első kerék spoilerek, kísérletezgetésével szórakoztatni saját magukat és a nagyérdeműt. Az említett kiegészítők szerepét egyelőre csak találgatják a szakértők, gumihűtés esélyes, de ezt Petrux szombat este cáfolta. A többi csapat tehát a motor balansz, a futómű és az elektronika tekergetésével kínlódik, hogy a lóerő hátrányt kiegyenlítse, a Ducatisok meg kísérletezgetnek. Dovi az egész futamot kontrollálta, a motocross gépekről ismert mechanikus rajtoló kütyüvel szépen kezdte a futamot, ő diktálta a tempót és szokásához híven hintáztatta azt, okosan meg törve a fantasztikusan motorozó Alex Rins szökési kísérleteit. Az él menők nagy részéhez hasonlóan Medium-medium gumit választott, csakhogy az idei medium hátsó sokkal inkább a tavalyi szoft gumihoz hasonlítható. Így lassú tempót diktált Andrea, tudta, ha 1.55 eleje köridőket motoroznak, kizárt, hogy végig bírja futamot a hátsó Michelin. A legjobb formáját mutató, hideg fejjel kalkuláló Dovit láttunk újra, azt a versenyzőt, aki az elmúlt két idénybe egyedül volt képes felvenni a versenyt Marc Marquezzel. A futam utáni sajtó tájékoztatón további képzeletbeli plussz pontokat gyűjtött nálam Dovi, aki végre eloszlatta azokat a tévhiteket, hogy képes kontrolálni Marquez utolsó körös, próbálkozásait. Dovi szerint sokkal inkább arról van szó, hogy nincs a mezőnyben más olyan versenyző, aki rendelkezik annyi plussz kontrollal a motorja felett, hogy egyáltalán elgondolkozzon hasonló utolsó körös beszurkálásokon. Ez Marquez egyedi képessége a futam győztes szerint.
Relive the epic final lap at Losail! ????
— MotoGP™ (@MotoGP) 2019. március 12.
Watch the battle between @AndreaDovizioso and @marcmarquez93 as the #QatarGP went down to the wire! ???? pic.twitter.com/ySonFAvNXg
2. Marc Marquez: Hát ez kemény menet volt… vállműtét, ennek okán félárbócon végig alibizett tesztek, egy adatok hiányában még nem kiforrott új vázzal szerelt Honda, két nagy bukás a szabad edzéseken, majd a lehűlt aszfalton kényszeredetten medium első gumival szerelt versenygép. A tesztekből már kiderült, hogy a Honda nagyszerű munkát végzett a motorblokk terén, Katarban is versenyképes volt a technika a Ducatival szemben, az új váz esetében azonban nem ilyen rózsás a helyzet. A japánok szerették volna, ha a gép kevésbé terheli az első gumikat, lévén Marquez számára évek óta az egyetlen opció a hard első gumi, sokszor még az is túl lágy neki. A medium és a szoft Michelin szóba se jöhet a nyári melegben, ezeket a keverékeket egész egyszerűen pár kör alatt elpusztítja a Marquez-Honda páros. Nos, a japánoknak nem sikerült ugyan megoldaniuk a problémát, a nagy erőlködésben sikerült viszont elveszíteniük azt, ami eddig megvolt. Honda eddigi legnagyobb erősségét, az első kerék teljes kontrollját és a motorkerékpár egyensúlyát. Szóval azt is elrontották, ami volt, anélkül, hogy az alap problémát megoldották volna. A hideg miatt Marcnak maradt tehát a medium-medium gumiválasztás, a puhább első gumi okán a megszokottnál hosszabb féktávok, az óvatosabb kanyar bejárati, és kanyar közepén mutatott sebesség. Ahogy Marc fogalmazott, a „hátsó gumin kellett motorozni”. Ez nagyjából annyit jelent, hogy nem csak a kanyarból kifelé irányítja gázzal a versenyző a motorkerékpárt, hanem a kanyarba befelé is ezt az eszközt alkalmazza. Így a hátsó gumi persze sokkal jobban fogy, ezért is örült Marc Dovi által diktált lassabb versenytempónak. Mindenesetre a katari versenyen a hétszeres világbajnok teljesen más stílusban volt kénytelen motorozni, mint a megszokott, az erőfeszítések jutalmaként teljes 0,004 másodperccel közelebb tudott kerülni riválisához, mint az előző évi futamon. A Marquez style utolsó kanyaros „egy életem egy halálom „beszúrásért külön köszönet, egyetlen Marquez rajongó sem tudott volna aludni vasárnap éjjel, ha ez elmaradt volna. Így együtt virraszthatott volna az egész 93-as rajongó tábor a bajnokkal. Mert higgyétek el, ő sem tudott volna aludni
3. Cal Crutchlow: 17x-es bokatörés, 80 dkg fém a jobb bokában. Négy hónapja az sem volt biztos, hogy megmarad a láb bokától lefelé, két hónapja az sem volt biztos, hogy a két-lábon járás képessége visszatérhet-e valaha. Ehhez adjunk még egy nem forduló, bár kétségtelenül erős Hondát. Cal számára mégsem a bokájába szerelt vasak okozták a legnagyobb problémát a futamon, hanem egy a fenekébe szúródott ellenséges motor lábtartó, emiatt a fél futamon alig érezte a hátsóját. Még hogy a motorversenyzés Non-kontakt sport… ugyan már. Cal Crutchlow a szintén horror sérülésből felépült Tito Rabatt-al együtt számomra mindenképp a hónap sportolója. A harmadik helyezés csak hab a tortán. Gratuláció… talán a legnagyobb a hétvégén.
4. Alex Rins: Hát azt hiszem kevesen voltak a verseny követői között, akik nem szerették volna, ha Alex behúzza ezt a futamot. Dávid és Góliát harcában csak a beteg lelkűek drukkolnak Góliátnak, mindenki szeretné, ha a kicsi hős elnyerné jutalmát. A Suzuki elképesztően szép motorkerékpárt küldött csatába ebben az évben, a két hosszú Akrapovic végdob a kedvencem az egész mezőnyben. Ami pedig még fontosabb, azt Andrea Doviziozo fogalmazta meg a futam utáni sajtó tájékoztatón: a Suzuki „kínosan” jól fordul be a kanyarba és halad a kanyar közepén. Körről körre végig nézni, ahogy a célegyenesben kikerülik a kék szépséget nem kellemes érzés, de bizonyára megacélozza a Suzuki gyár mérnökeinek akaratát egy még erősebb erőforrás elkészítésére. Doviziozónak körről körre betáblázták a segítők hogy G5, ez általában azt jelenti, hogy Group of 5 azaz ötös bolyban motorozik a versenyző. Ezen a hétvégén esélyes, hogy a G5 inkább azt jelentette, hogy Gear 5, elég az ötödik sebességi fokozat. A futam végén aztán a Ducati és a Honda versenyzői is felkapcsoltak 6.-ba és elléptek kissé Rinstől, de semmi ok az elkeseredésre: Jönnek majd a technikásabb pályák, ahol a Suzuki versenyzői kihasználhatják saját és motorkerékpárjuk egyedülálló képességét a kanyarodásra, és oda piríthatnak a nagy csapatoknak. Alex érett versenyzést mutatott és megérdemelten szerezte meg a 4. helyet.
5. Valentino Rossi: Képtelenség ésszerű magyarázatot találni Valentino versenynapokon mutatott felzárkózásaira. Amíg a csapattárs MaverickVinales jó eséllyel pályázik a tesztek és időmérő edzések koronázatlan királya címre a most már 4 X-en túl is csodákra képes valentino a 14. helyről, gyakorlatilag a kukából mászik vissza egyre nagyobb rendszerességgel. Az, hogy 0,6 másodperccel a győztes mögött a célvonalon áthaladva ez mostanában csak az 5. helyezést jelenti, nem a veterán hibája, sokkal inkább a végletekig kiélezett versenysorozat csodája. Vale végig nyöszörögte a téli teszteket, és ellentétben Vinales-el szkeptikusan nyilatkozott a hangvillás alakulat előre lépését illetően. Fejlődtek, de a versenytársak is tovább léptek és megmaradt a fél lépés távolság. Mindenesetre a Q2 siralmas teljesítménye után volt pánik a Rossi boxban rendesen, pedig már előző nap felszerelték a Vale által a teszteken alig használt légterelős idomokat. Nem volt tapadás az első keréken, muszáj volt valamit csinálni. Szárnyacskák ide, -12 km/h az egyenesben oda, az öreg megint megcsinálta, szétborították a beállításokat és egy teljesen újat próbáltak ki és ez sokadik alkalommal is bejött. Bámulatos. Vagy, hogy klasszikust idézzünk, „ilyen nincs és mégis van” !
6. Danilo Petrucci: Petrux Vinaleshez hasonlóan szépen tejesített a téli teszteken, úgy tűnt minden esély megvan akár a csapattárs Doviziozo megszorítására is. Azután Danilo a versenyre egyedüliként feltette a soft-soft gumikat a versenygépére és ez úgy tűnik nem jött be. A versenytempó nem volt rossz, de ezen a gumipárosításon nagyon nehéz előzni, nem bírja a rövid féktávokat a soft első. A verseny után elkapta a kamera Petrux elkeseredett arckifejezését a boxban, már-már a Ktm-hez igazolt teljesen hite hagyott Zarco arcát láthattuk csak a piros bőrruha jelentette a különbséget. Petrucci szerencséje a szerencsétlenségben, hogy az állására pályázó Pramac Ducatis fiúk teljességgel eltolták a versenyüket: Jack Miller elszabadult ülésével foglalatoskodott a motorversenyzés helyett, míg Bagnaia a sóderágyban a sóderágyban fejezte be a hétvégét. Ennek ellenére Danilonak kapaszkodnia kell…
Meg kell említenünk Vinales csalódást keltő 7. helyezését, egy körön gyors a Yamahás, a verseny szimuláció is nagyszerű, de az nem a Man TT, itt bizony bolyban is kell motorozni. Persze Moto3-as bajnokként tudja ezt Vinales is. A mai szappanopera tragikus hőse Fabio Quartararo, aki az 5. helyről kezdhette volna élete első Motogp versenyét, ha nem fullasztotta volna le motorját a rajtrácson. A boxutcából rajtolva 16. helyre hozta be a satelit Yamahát, és az újonc nevéhez fűződik a verseny leggyorsabb köre is. A testileg-lelkileg összetört Lorenzo 13. helyen ért be a Repsol Hondán, nyugalom, nem lesz belőle Dani Pedrosa, nem marad sokáig ebben a pozícióban.
A verseny után sem értek véget az izgalmak, a Honda, a Suzuki, a Ktm és az Aprilia megóvta a Ducati lengővillájára szerelt légterelő bármit, a versenyigazgatóság azonban rövid úton visszadobta az óvást, az eredmények tehát maradnak, bár az ügy tovább megy bizottságosdit játszani. Nem tudok másra gondolni, mint hogy mivel a négy feljelentő csapat nem tudott rájönni, hogy Gigi Dall’igna mit és milyen célból szerelt fel a Ducati lengővillájára, így a bizottsági jelentéstől várják, hogy beavassák őket a titokba. Marquez azonnal elzárkózott a verseny végeredmény megváltoztatásától, a Dovi volt a gyorsabb, övé a győzelem.
A Suzuki Crutchlow egyik sárga zászlós előzését is vitatta, de ott sem történt eredmény módosítás, Rins szerint sem lehetett jól látni a zászlót az előzést megelőzően.
Legközelebb Argentínába utazik a mezőny, reménykedjünk a jó időjárásban, és abban hogy Marc Marquez nem lökdösi le a pályáról a fél mezőnyt nagy igyekezetében.
Kedves Lewis Hamilton ! Ha végeztél a számodra is dögunalom F1-es versenyekkel, jó szórakozást a Gp futamokhoz. Itt az első 10 10 másodpercen belűl ér célba, az izgalom garantált….